New Wave Sports blir Craft of Scandinavia

Craft var det i särklass största varumärket för New Wave Sports så därför byter de namn på bolaget till Craft of Scandinavia. Och släpper ett par stora nyheter.


New Wave Sports blir Craft of Scandinavia
Stefan Persson, vd Craft.

Craft tillhör New Wave Sports som i sin tur tillhör koncernen New Wave Group med 46 varumärken och en omsättning på drygt fem miljarder kronor. När New Wave Sports bildades fanns bland annat Umbro, Nordica, Seger och Rollerblade i bolaget men nu när bara Craft och Speedo finns kvar var det logiskt att byta namn på bolaget till Craft of Scandinavia.

– Vi har jobbat på den här förändringen sedan maj 2016 och det är mycket mer än bara ett namnbyte, säger Stefan Persson som är vd för bolaget. Den stora förändringen är att avdelningarna för produkt och marknad kommer att jobba mycket närmare varandra och att vi kommer att ge oss in i ett par helt nya segment för Craft.

De två nya segmenten är klubbkonfektion och löparskor. Klubbkonfektionen lanseras redan nu i vår och Craft ser en stor potential i det segmentet.

– Klubbkonfektion handlar väldigt mycket om logistik och att ha varor på lager, säger Stefan. Och är det något vi kan så är det just det, vår koncern har ju hjärtat i profilbranschen. Vi kommer redan från start ha en stor kollektion med fokus på ungdom och ha allt på lager. Tjejkollektionen är lika stor som den för killar och sydd för att passa tjejer.

New Wave Sports blir Craft of Scandinavia
Crafts annons för sin nya klubbkonfektion.

En fördel med klubbkonfektion är att plaggen syns på ett helt annat sätt än underställ och underkläder gör och att det inte alls är väderberoende. Oavsett väder spelas det fotboll, handboll, innebandy och annat.

Den andra nyheten – löparskor – dröjer till 2018 och även om det är en helt ny produktgrupp för Craft känner de att det är en naturlig produkt för dem. De utvecklar skorna helt själva och det är ett projekt som de redan har jobbat med i ett par år. Först ut blir skor för asfaltslöpning men de gör ingen hemlighet av att skokollektionen kommer att vara bredare än så om några år.

New Wave Sports blir Craft of Scandinavia
Craft adderar en urban, modern stil till sina funktionella träningsplagg.

Vid sidan av dessa två stora projekt jobbar Craft med att bli moderna och öka innovationstakten.

– Vi lanserar en helt ny underklädeskollektion som är mycket djärvare än något vi gjort tidigare, säger Marie Nohlborg som är försäljningschef på Craft. Och de innovationer vi gör ska vara nyskapande på riktigt och inte bara uppdateringar. Vi jobbar ihop med världens bästa atleter och vid OS i Sotji tog vi 38 medaljer. 

– Funktion är självklart för oss, nu ska vi addera mode, komfort och nya segment och målet är att växa med 50 procent på fyra år, säger Craft marknadschef Jan Kaspersson. Vi ska fortsatt vara trovärdiga men vi kommer framåt att vara ett fräschare varumärke som attraherar en modern och urban konsument.

Craft omsatte förra året runt en miljard kronor och målet är alltså 1,5 miljard år 2020. Största segmenten är de som kallas för Sportswear, cykel, underställ och löpning . Mycket av tillväxten ska komma med klubbkonfektion och skor men alla segment ska växa och speciellt tror de att deras plagg för inomhusträning och underkläderna kommer att växa rejält.

New Wave Sports blir Craft of Scandinavia
Melerade träningströjor för nästa höst/vinter.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.