Medvind för Helly Hansen

Helly Hansen växte med 22 procent förra året. En bra start för nye vd:n Paul Stoneham som fick Helly Hansen att växa  genom att minska antalet produkter med 25 procent.


Medvind för Helly Hansen
Paul Stoneham

Paul Stoneham tillträdde som vd för Helly Hansen i början av 2015 efter att företaget haft ett par tuffa år ekonomiskt. Hans första år blev minst sagt lyckat då omsättningen ökade med 22 procent till drygt 2,5 miljard kronor och vinsten före skatt och avskrivningar ökade med hela 63 procent.

Vi fick en pratstund med Paul Stoneham för att höra vad de gjort för att förbättra siffrorna så mycket.

– Det viktigaste vi har gjort är att vi har fokuserat på vår kärnverksamhet och minskat antalet produkter vi säljer med 25 procent, säger Paul. Våra kärnområden är framförallt båtsport, skidåkning och arbetskläder men också segment som underställ, outdoorkläder och den urbana kollektionen. Arbetskläder är vårt DNA och det som särskiljer oss från andra varumärken inom sport. Den kunskap vi får från att tillverka yrkeskläder lyfter funktionen även på våra skid- och seglingskläder.

I renodlingen av sin kärnverksamhet ingår även att fokusera mer på deras starkaste marknader vilket innebar att de lämnat flera länder för att istället satsa sina resurser där de redan är starka. Helly Hansen spred sitt varumärke till väldigt många länder de senaste tio åren med resultatet att de inte hann ta hand om vare sig nya länder och gamla, starka marknader på det sätt som de ville. 

– Vi har bestämt oss för att satsa på de marknader där våra produkter kan användas som det är tänkt och där vi har bra kanaler för att nå ut till konsumenterna. Vi ska jobba med färre länder men där vi finns ska vi jobba starkare och bättre.

Medvind för Helly Hansen
I kläder för bergsguider kombinerar Helly Hansen sitt kunnande i yrkeskläder med kunnandet i skidkläder. Bergsguiderna i bland annat Fernie har valt Helly Hansen som arbetskläder.

Förutom hemmamarknaden Norge är Helly Hansens viktigaste marknader Sverige, USA, Kanada och Storbritannien.

– Sverige är en viktig marknad för Helly Hansen och vi har gjort en nystart med att tillsätta Magnus Svahn som ny landschef, säger Paul. Vi har även planer på hur vi ska anpassa vårt utbud och vår marknadsföring mer lokalt för Sverige men vi får återkomma med det när planerna är helt spikade.

Kortsiktigt har Helly Hansen alltså kapat rejält i sitt produktutbud och bland annat lämnat träningssegmentet. Långsiktigt är deras mål att vara topp tre globalt inom  kläder för båtsport och skidåkning. Produktutbudet kommer att kapas med ytterligare 25 procent så att vi kan fokusera på våra sex kärnområden och vara en ledare inom dessa.

2015 blev alltså en väldigt bra start för Paul som vd för Helly Hansen och det ser fortsatt bra ut enligt honom:

– Både omsättningen och resultatet växer tvåsiffrigt just nu trots att vi som sagt har minskat antalet produkter med 25 procent. Det visar att vi har gjort rätt när vi valt att satsa på våra viktigaste segment och marknader.

Helly Hansen ägs idag av den kanadensiska pensionsfonden Ontario Teacher’s Pension Plan. De köpte 70 procent av bolaget 2012 och ökade den förra året till 94,5 procent. De har en långsiktig plan för sitt ägande och planerar ingen försäljning eller börsintroduktion av Helly Hansen just nu.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Helly Hansen Sport

    Marknadsför sportkläder/accessoarer, funktionskläder, arbetskläder samt sport- och modeskor.