Active Brands tar hem Bjørn Dæhlie

Det norska längdkonfektionsmärket Bjørn Dæhlie vill öka sin närvaro på den svenska marknaden. Ett nytt distributionsupplägg är ett av stegen på vägen.

Bjørn Dæhlie, som ägs av norska bolaget Active Brands, har under de senaste åren distribuerats av Sportwin på den svenska marknaden. Sedan den 1 augusti är upplägget dock ett annat: Active Brands svenska gren tar hand om distributionen medan Sportwin, som även distribuerar varumärken som Madshus och Rottefella, i fortsättningen kommer att fungera som samarbetspartner gällande marknadsföring, events och sponsring.

– Sportwin kan verkligen branschen och har gjort ett fantastiskt jobb. De kommer framöver att lägga mer fokus på hårdvaran i och med att Madshus växer så det knakar i Sverige. Därför kom vi gemensamt fram till denna lösning, säger Kristofer Kjellvestad, Active Brands försäljningschef i Sverige, i ett pressmeddelande.

Johan Vikman, som ansvarade för Bjørn Dæhlie på Sportwin, ser också positivt på den nya lösningen.

– Även om vårt samarbete inte längre involverar försäljningen är detta ett positivt steg för både oss och Active Brands och vi ser fram emot denna vinter. Det händer mycket spännande med både Bjørn Dæhlie och våra egna varumärken och genom att båda parter nu kommer att fokusera på sin kärnverksamhet kommer vi garanterat att se en kraftig tillväxt, säger John Vikman.

Förändringen innebär också att Bjørn Dæhlies showroom nu tar plats i Active Brands svenska huvudkontor i Göteborg och därmed gör sällskap med företagets övriga varumärken, däribland Kari Traa och Sweet Protection.

Den tidigare längdfantomen Bjørn Dæhlie började marknadsföra längdkonfektion i sitt eget namn 1996. Den kommande säsongen kommer plaggen bland annat att synas på Petter Northug och Marit Bjørgen och de andra åkarna i Norges längdlandslag.

 

Sportregistret - Relaterat företag