Motigt för svenska bolag

När kvartalsrapporterna rullar in är det lätt att se en trend. Det är tuffare tider för såväl svenska som utländska bolag. Vinst görs i vissa fall med vinsterna minskar jämfört med 2012.

New Wave minskade
New Waves halvårsrapport som presenterades i augusti visade fallande försäljning. Resultatet är dock bättre än samma period förra året, tack vare god kostnadskontroll, menade bolaget i rapporten.
Omsättningen uppgick till 1 873 miljoner kronor, 177 miljoner lägre än första halvåret 2012. Rörelseresultatet uppgick till 86,3 miljoner kronor, en förbättring med 25 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.
Vd Torsten Jansson betecknar i sin kommentar marknaden som ”tuff” och han ser inga tecken på vändning i Europa. Den amerikanska marknaden ser han dock som mer stabil.

Fenix Outdoor minskade vinsten
Svenska Fenix Outdoor redovisade en vinst före skatt på 22,9 miljoner kronor för andra kvartalet 2013. Det kan jämföras med vinsten på 25,3 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
I delårsrapporten förklaras den minskade vinsten bland annat med leveransproblem på skosidan, samt en svag försäljning av Brunton och till viss del även för Primus på den amerikanska marknaden.
Även Fjällräven visade en viss nedgång försäljningsmässigt för samma period jämfört med föregående år.
Intäkterna För Fenix Outdoor uppgick till 360 miljoner kronor, jämfört med 363 miljoner kronor ett år tidigare.

Sportamore ökade
Jämfört med förra året ökade Sportamore sin försäljning med 95 procent under det andra kvartalet, april till och med juni, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Det innebar att försäljningen för andra kvartalet i år uppgick till 70 miljoner kronor, jämfört med 35,8 miljoner kronor under samma period förra året.
Det negativa rörelseresultatet ökade dock under kvartalet och slutade på –7,1 miljoner kronor. Enligt bolaget beror detta på fortsatta investeringar gällande marknadsföring relaterade till den nordiska expansionen och utveckling av bolagets handelsplattform.

Svagt kvartal för Adidasgruppen
På valutaneutral bas backade Adidasgruppens försäljning under årets första halvår. Försäljningen skrevs till 65,45 miljarder vilket var 3 procent sämre än samma period förra året. Sett till region ökade försäljningen endast i Kina och i Latinamerika. I Västeuropa, gruppens största marknad, backade försäljningen med 9 procent till 17,5 miljarder kronor.
Av gruppens fem varumärken (Adidas, Reebok, Taylormade-Adidas Golf, Rockport och Reebok-CCM Hockey) var det endast Rockports försäljning  som ökade, 1,8 procent. Sämst var Reebok, minus 6,9 procent. Adidas försäljning minskade med 2,4 procent.

Sportregistret - Relaterat företag