Diadora i strid med Netto

Diadora Sverige och distributören Wenaas sport og fritid kommer att vidta rättsliga åtgärder mot Nettos aktuella Diadora-kampanj.

Bakgrunden är att Netto i Sverige, utan Diadoras vetskap eller godkännande enligt Wenaas Sport og fritid, gått ut med en kampanj där Diadoras logotype exponeras på produkter och marknasföringsmaterial i Nettos samtliga butiker. Diadora kommer att vidta rättsliga åtgärder och göra allt för att stoppa kampanjen. Det skriver distributören för Diadora i Sverige, Wenaas sport og fritid, i ett pressmeddelande.

Enligt Wenaas sport og fritid har Netto har köpt produkter märkta med Diadoras logotype som ursprungligen kommer från det Hongkong-baserade företaget Overdistribution ltd. Overdistribution ltd hade ett samarbete med Diadora fram till juli 2012 men samarbetet avslutades på grund av att företaget inte följde de villkor och krav som Diadora ställer på sina samarbetspartners.

– Diadora marknadsförs och säljs i Sverige som ett premiumvarumärke och därför är vi mycket noga vid val av våra återförsäljare, säger Peter Lenerius, marknadschef på Diadora i Sverige, i pressmeddelandet och fortsätter:

– Vi skulle självklart aldrig själva låta Diadoras produkter säljas eller marknadsföras i en livsmedelsbutik. Även om det i detta fall endast gäller produkter som Diadora inte erbjuder idag så ser vi mycket allvarligt på att Diadoras varumärke exponeras i samband med en kampanj på Netto. Diadora kommer nu att ta rättsliga åtgärder mot Overdistribution ltd och göra allt för att stoppa kampanjen på Nettos samtliga butiker i Sverige, avslutar Peter Lenerius.

Sportfack har sökt Peter Lenerius för fler kommentarer i frågan.

Sportregistret - Relaterat företag