Footjoys klädsatsning

Footjoy är inte längre bara skor och handskar. Nu gör de en storsatsning på golfkläder.

Efter att ha smyglanserat sin nya klädkollektion i USA, Kanada, England och Sydafrika förra året är det nu dags för resten av världen att ta del av Footjoys kläder.

Kollektionen består av fyra delar – Discovery, Horizon, Harbour och Cove – plus en uppsättning basplagg som ska finnas kvar år efter år. Stilen är klassisk golf med neutrala färger och ränder som det vanligaste mönstret. Det är ett medvetet val att inte göra en för trendig kollektion.

– Ja, vi har valt den här stilen dels för att medelgolfaren är en medelålders man som inte alltid är bekväm med för mycket mode och dels för att vi inte direkt vill konkurrera med de märken som vill ligga längst fram i modet, säger Mikael Palmqvist som är ansvarig för Footjoy i Sverige.

Inom varje kollektion finns plagg i två olika passformer. Dels en traditionell, lite rymligare och dels en tajtare passform. Sommarkollektionen består av pikéskjortor, långärmade tröjor i merinoull, träningsjackor, short och byxor. Till hösten kommer en komplett kollektion med regnplagg.

– Det känns väldigt logiskt för oss att komma med en bred klädkollektion, säger Mikael. Footjoy är ett oerhört starkt varumärke och vi vet att vi har golfarnas förtroende och responsen har varit väldigt positiv bland shopparna när vi visade upp kläderna. 

I sommar kommer runt 80 butiker att sälja Footjoys kläder och det är nästan uteslutande on coursebutiker.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Acushnet

    Acushnet är ett av världens ledande företag inom golfbranschen med märkena Titleist, Footjoy, Vokey Wedges, Scotty Cameron och Pinnacle. Företaget säljer bollar, klubbor, skor, handskar, kläder, bagar etc till golfbutiker och golfshopar runt om i Norden.