Delat ledarskap i New Wave

När New Wave Sports skulle utse en ny vd valde de att rekrytera två stycken. Jonas Peterson ansvarar nu för Craft internationellt medan Roger Holmgren styr över Craft, Umbro, Speedo, Seger och Clique i Sverige.

Craft närmar sig en miljard i omsättning och med en så dominerande del i en koncern är det logiskt att ha ett delat ledarskap. När Magnus Månsson slutade som vd och en ny skulle rekryteras valde därför ägarna att rekrytera två nya personer. Jonas Peterson för att ansvara för Craft internationellt och för att utveckla varumärket samt Roger Holmgren för att leda bolaget New Wave Sports där Craftkonceptet ingår men där också varumärkena Umbro, Seger, Clique och Speedo finns med .

– Det är ett bra beslut att ha en person som enbart fokuserar på Craft, säger Roger Holmgren som är vd för New Wave Sports. Craft är loket i vårt företag och det behövs en person som kan fokusera på produkterna och den internationella expansionen.

Craft finns nu i 38 länder och omsatte förra året drygt 900 miljoner kronor. Satsningen på att vara ett renodlat funktionsmärke för skidåkning, cykel och löpning har visat sig vara rätt väg att gå.

– Vinter är fortfarande störst för oss men i Tyskland är det vår cykelsatsning som varit mest lyckad hittills, säger Jonas Peterson vd på Craft. Även löpningen växer för oss och det är viktigt att vi har fått till en bättre balans mellan vinter och sommar.

För Rogers del med de andra varumärkena Umbro, Seger, Speedo och Clique händer det också mycket, bland annat har Umbro fått en ny amerikansk ägare.

– Jag har bara träffat de nya ägarna en gång men det känns väldigt bra, säger Roger. De ska ta tillbaka Umbro till fotbollsplanen och sluta med modebiten, fokus ska vara funktion och lite överraskande produkter. 2014 kommer vi att se ett helt nytt Umbro.

Speedo har också flyt just nu. Det råder en simtrend då många har upptäckt hur skonsam men ändå effektiv simning är som träningsform. Dessutom har deras breddning mot spa- och babysimprodukter varit lyckad.

– Clique är ett märke som inte får den uppskattning det förtjänar säger Roger. Redan i dag är det ett av sporthandelns mest lönsamma märke och vi ska utveckla segmentet med basplagg, där finns det mycket ogjort.

New Wave Sports är ett företag med ganska olika varumärken, en del skulle till och med säga att det är lite spretigt. Roger håller inte med.

– Vi är ett företag som jobbar med konfektion och skor, där har du den gemensamma nämnaren, säger Roger. Vi har inga planer på att börja med hårdvara men däremot får vi hela tiden förfrågningar från stora konfektionsmärken och jag har redan pratat med tre nya märken. Inget är klart i dag men planer finns för att ta upp ytterligare varumärken i New Wave Sports.

Sportregistret - Relaterat företag