Norsk distributör vill erövra Sverige

Scantrade är en av Norges största sportdistributörer. Nu satsar de på att erövra Sverige genom att ta hand om distributionen av Nordica och Rollerblade.

Scantrade startades 1987 med det egna textila märket proline. 1993 fick de rättigheterna till Umbro i Norge och därefter har Mizuno tillkommit. Dessutom köpte de förra året distributören Ramo vilket innebär att de nu även rattar varumärkena Nordica, Rollerblade, Scott och Suunto. Omsättningen har stigit från 85 miljoner kronor 1996 till 530 miljoner kronor idag och med det är de en av de största aktörerna i norsk sporthandel.

Nu ska de in i Sverige.

– Handeln blir allt mer pan-nordisk på butiksnivå och därför måste leverantörerna också jobba med hela Norden som marknad, säger Terje Normann Johanssen som är vd på Scantrade i Norge. Stadium finns till exempel i Sverige, Finland och Danmark och de vill helst prata med bara en part när de gör inköp för flera länder.

Scantrade har redan tidigare jobbat utanför Norge. Till exempel jobbar de med Umbro även i Danmark, Island och Färöarna. Planerna för Sverige är att bygga upp ett sportvaruhus med flera varumärken. Till en början blir det Nordica och Rollerblade i sortimentet, men målet är att varumärkesportföljen ska växa inom framförallt breddidrott.

– Vår styrka i Norge ligger på breddidrotterna fotboll, löpning och utförsåkning, säger Terje. Umbro står för 65 procent av vår försäljning och vi är tvåa inom löpning i Norge med Mizuno. Målet är att bli stora inom samma segment även i Sverige.

Den svenska verksamheten rattas av Peter Engström som även var ansvarig för Nordica och Rollerblade när det låg hos Seger United. Han fick med sig säljarna Marcus Lygnersjö och Peter Ingrids vid flytten vilket innebär att hela säljorganisationen är intakt. Kontoret finns i Göteborg och alla leveranser sköts av Combisport i Motala.

– Det är perfekt med Combisport som logistikansvariga, säger Peter Engström. De kan segmentet utan och innan och snabba och rätt leveranser är en hög prioritet för oss.. Det är viktigt för vår trovärdighet.

Terje och Peter är medvetna om att det finns många olikheter mellan svensk och norsk sporthandel och att det inte går att ta Scantrades norska modell och överföra den på Sverige.

– Generellt sett är de norska sportbutikerna mindre än de svenska, säger Terje. De har i snitt en omsättning på 8-10 miljoner kronor. Den svenska marknaden är mer kedjebetonad och centralstyrd och det var därför vi ville ha med oss Peter och de andra när vi drog igång verksamheten i Sverige. Vi ville ha några som vet hur handeln fungerar i Sverige.

Norsk distributör vill erövra Sverige Norsk distributör vill erövra Sverige

Relaterat företag i Sportregistret

  • Scantrade Scandinavia AB

    Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro