Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan

Alltfler varumärken experimenterar med kyleffekter i sina klädesplagg. Som till exempel sportvarumärket Under Armour och oudoorvarumärket Reima, som båda släppt nya kollektioner.

Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan
Från Under Armours Iso Chill-kollektion.

Det görs alltfler försök med att bädda in kyleffekter i sport- och outdoorkläder. Under Armour (MNO är distributör i Sverige) lanserade till exempel sitt Iso Chill-koncept under våren och nu kommer barnklädesvarumärket Reima med sin Cooling Comfort-kollektion (tekniken har de dock använt sig av tidigare, redan 2019).
I Under Armours fall har Iso Chill-kläderna, som är tänkta för riktigt hård träning, tillverkats efter en hel del utvecklingsarbete. Tyget har en fibersammansättning som ska transportera bort värme och kännas svalkande mot huden. Men plaggen innehåller även titaniumdioxid för att absorbera UV-strålning och reflektera bort värmen från kroppen. Kollektionen, som innefattar både tröjor och tajts, kom som sagt ut under våren.

Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan
Remas nya Xylitolplagg Viivana.

I Reimas sommarkollektion kallas tekniken bakom kyleffekten Xylitol Cool som på ett liknande sätt ska transportera bort fukt från huden. Och japp, det är samma xylitol-ämne som idag används som sockersubstitut i tuggummin och godis. De har nämligen visat sig att xylitol även kan användas som en giftfri och värmereducerande tygfilm på kläder. Efter cirka 10 minuters användning aktiverar kroppens egen fuktighet ytbehandlingen, som då börjar absorbera värme.
Kylningseffekten varar, enligt Reima, i minst 20 tvättar och tygfinishen är utvecklad av det holländska företaget Tanatex.

Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan
T-shirt från samma kylkollektion.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Reima Oy

    Reima är världsledande varumärke för funktionella barnkläder. Vårt uppdrag är att uppmuntra barn att upptäcka rörelseglädjen. Vår affärsidé är att erbjuda kläder och skor av god kvalitet, året runt, från topp till tå, för aktiva barn i åldrarna 0 till 12 år. Funktionalitet, säkerhet, hållbarhet och innovation är grundläggande värden i Reimas design. Vi fokuserar på aktiva barns behov för att kunna erbjuda föräldrar relevanta lösningar vid rätt tidpunkt med ständig tonvikt på hantering av produktlivslängd.