Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan

Kläderna som ska hålla kroppen sval i hettan

Alltfler varumärken experimenterar med kyleffekter i sina klädesplagg. Som till exempel sportvarumärket Under Armour och oudoorvarumärket Reima, som båda släppt nya kollektioner.

Publicerad

Från Under Armours Iso Chill-kollektion.

Det görs alltfler försök med att bädda in kyleffekter i sport- och outdoorkläder. Under Armour (MNO är distributör i Sverige) lanserade till exempel sitt Iso Chill-koncept under våren och nu kommer barnklädesvarumärket Reima med sin Cooling Comfort-kollektion (tekniken har de dock använt sig av tidigare, redan 2019).
I Under Armours fall har Iso Chill-kläderna, som är tänkta för riktigt hård träning, tillverkats efter en hel del utvecklingsarbete. Tyget har en fibersammansättning som ska transportera bort värme och kännas svalkande mot huden. Men plaggen innehåller även titaniumdioxid för att absorbera UV-strålning och reflektera bort värmen från kroppen. Kollektionen, som innefattar både tröjor och tajts, kom som sagt ut under våren.

Remas nya Xylitolplagg Viivana.

I Reimas sommarkollektion kallas tekniken bakom kyleffekten Xylitol Cool som på ett liknande sätt ska transportera bort fukt från huden. Och japp, det är samma xylitol-ämne som idag används som sockersubstitut i tuggummin och godis. De har nämligen visat sig att xylitol även kan användas som en giftfri och värmereducerande tygfilm på kläder. Efter cirka 10 minuters användning aktiverar kroppens egen fuktighet ytbehandlingen, som då börjar absorbera värme.
Kylningseffekten varar, enligt Reima, i minst 20 tvättar och tygfinishen är utvecklad av det holländska företaget Tanatex. 

T-shirt från samma kylkollektion.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Uppdaterad artikel: Zalandos anställda kameraövervakas, loggas och hotas

2 kommentarer

Nicolas: Hej Mia! Tack för din kommentar. Vi kommer absolut att köra en uppföljning, just nu söker vi kommentarer från några utvalda sportvarumärken/leverantörer för att få deras syn på saken. Det komme...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206