Altra vill vinna mer mark med hjälp av event

Skovarumärket Altra satsar på event och inleder samarbeten bland annat med Eco Trail Stockholm, Åre Extreme Challenge, Fjällmaraton och RaceOne med Runstreak 2021.


Altra vill vinna mer mark med hjälp av event
Niklas Grahn säljer Altra, på Ultimate Nordic.

Altra, som är ett relativt okänt varumärke hos den svenska allmänheten, vill nu öka medvetenheten och så igenom publikt genom att engagera sig mer i löpartävlingar.  
– Vi är ett stark och etablerat varumärke inom ultralöpning där medvetna löpare sedan länge förstått fördelarna med en bred tåbox och noll-drop, där foten och löpningen ges möjlighet att fungera på ett så naturligt sätt som möjligt. Nu vill vi också hitta ut till bredare grupper av löpare och till motionärer, säger Niklas Grahn, säljare på Ultimate Nordic som saluför Altra i Sverige.
Altra jobbar sedan tidigare med många renodlade specialistbutiker men har nu för avsikt att bredda distributionen.

Varumärket föddes i en löparbutik i amerikanska i Utah. Personalen, som själva var hängivna löpare, träffade dagligen likasinnade som alla hade en sak gemensamt: skadeproblem. Därför började man utveckla en sko som gav löparen att springa så naturligt som möjligt, med noll-drop, minimal toe spring, mjuk hälkappa och bred tåbox.
Naturlig löpning med tåskor eller mjuka skor utan dropp har debatterats, just av skade- och belastningsskäl, men många mängdlöpare som springer mycket uppskattar den sortens modeller som mer bygger på kroppens, fotens och benets naturliga rörelser.
Just Altramodellerna har så kallad Balanced Cushioning-sula och FootShape-tåbox. 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Ultimate Nordic AS

    Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ...