Scantrade nishar sig mot cykel med varumärkena Selle och Northwave

Scantrade nishar sig mot cykel med varumärkena Selle och Northwave

Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.

Publicerad

Från och med nu kommer Scantrade Scandinavia att ansvara för både försäljningen och distributionen av de klassiska varumärkena Selle Italia och Northwave i Sverige.
– Scantrades strategi är att utveckla och distribuera starka varumärken inom relevanta sport- och fritidskategorier. Genom att komplettera de tidigare varumärkena Smith, Sidas och Fibra med prestigevarumärkena Selle och Northwave bygger vi nu en stark produktportfölj med cyklisten i centrum, säger Peter Engström på Scantrade. 
Sadeltillverkaren Selle Italia är ett Milanogrundat varumärke från slutet av 1800-talet, som är välkänt på den europeiska cykelscenen och det betydligt yngre varumärket Northwave är specialister på cykelskor. De var bland annat först med att ta fram ett renodlat MTB-sortiment. 

Fortfarande är dock alpinkategorin det enskilt starkaste benet för Scantrade. Även om de har släppt distributionsansvaret för Tecnicas alpinprodukter för varumärkena Blizzard och Tecnica, som tagits över av JO Sport, så har de fortfarande kvar en agentroll för varumärkena i Finland. Även distributörsrollen för Smith Optics har omvandlats till en agentroll, nu när Smiths ägare Safilo valt att driva distributionen i egen regi.  
– Vi känner att vi får ett tydligare fokus. Vi har idag fortfarande kvar alpint med till exempel Nordica och Thermic, så det är fortfarande en stor kategori för oss. Men bike, bland annat med Smiths glasögon och hjälmar, har ökat mycket under det senaste året och det känns naturligt att fokusera mer på cyklistens produkter där skor, kläder och sadlar föll sig naturligt. Det ger oss dessutom en mer året-runt-baserad portfölj, berättar Peter Engström, som ansvarar för cykel och alpint på Scantrade.
Verksamheten för bolaget spänner i dagsläget även över en Teamsdel, en outdoordel och sport & lifestyle. 

* Läs mer om Smith Optics nordiska säljorganisation i Sportfack nr 3/21, ute den 19/3 hos prenumeranterna. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206