Racqet vill guida padelpubliken

Portalen Racqet ligger i startgroparna för att gå live i mars. Bakom satsningen står Thevea Brands Group, som bland annat har Tretorn i portföljen. Parallellt kommer även en fysisk butik att öppna i Mall of Scandinavia. Sportfack intervjuar vd Magnus Månsson.

Racqet vill guida padelpubliken
Magnus Månsson, vd.

Racqet, en ny plattform som har sitt främsta fokus riktad mot en ung publik och som vill få ännu fler tjejer till banorna. Ambitionen är att bli norra Europas mest rekommenderade och guidande e-handel inom racketsport och livsstil, både på och utanför planen. Bakom satsningen står Thevea Brands Group, ett multibrandbolag inom sport och outdoor som bland annat har Tretorn Sweden i portföljen.
– Racqet kommer från insikten hur svårt det kan vara att hitta rätt racket och utrustning som passar just dig. Genom gedigen kunskap och smarta onlinefunktioner vill guida och inspirera besökaren hela vägen, från rätt val av produkt till smidig betalning och snabb leverans, säger Magnus Månsson, vd på Thevea Brands Group.
Han berättar att bolaget har följt utvecklingen inom padel i många år och förstås sett den spanska boomen och det växande svenska intresset. Nu var läget rätt att göra satsningen. Lanseringen går i första hand i DTC-anda (Direct to consumer) och kommer erbjuda ett brett produktsortiment inom racketsport med fokus på padel från bland annat varumärken som Adidas, Tretorn, Lucky in Love, Babolat, Head, Prince, Bullpadel, Varlion, Starvie, Vibora och Toalson.

Det är inte så att Tretorn har utvecklat en padelkollektion?
– Tretorn är ett av varumärkena under Thevea Brand Group och har i nuläget ingen renodlad padelkollektion, förutom bollarna förstås som kommer att säljas i sortimentet, berättar Magnus Månsson.
Portalen racqet.com lanseras i mitten av mars och kommer att erbjuda allt ifrån rack till bollar, skor, tillbehör och kläder. Som ett komplement till onlineportalen kommer även en fysisk butik att öppnas under mars månad, i köpcentret Mall of Scandinavia i Solna, Stockholm.
– Vi vill växa parallellt online och med fysiska butiker, vi tror på utveckling i båda kanalerna. Via butikerna kan vi även erbjuda den servicenivå vi vill uppnå.
Just nu tittar bolaget på fler butikslägen och har enligt uppgift till Sportfack redan tecknat nya avtal, som dock inte är officiella ännu.

I dagsläget är det inte mycket folk i Mall of Scandinavia, vad tror ni om butiksutvecklingen framöver när pandemin fortfarande påverkar kundströmmarna negativt?
– Just nu är det såklart inte någon drömtid, men vi tror att det kommer att stabilisera sig och återgå till någon form av normalitet under Q2, eller senast under Q3. Det är i alla fall vår bedömning.

Är det Stockholm som gäller, eller kan expansionen fortsätta även i andra regioner?
– Jag kan inte uttala mig om de nya avtalen än, men vi tittar brett, framförallt på storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Malmö där det finns ett bra flöde. Men vi utesluter heller inte butiker i Europa. Just nu är det en väldigt bra tid att få till stånd förmånliga hyresavtal.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Active Brands Group Scandinavia AB

    The Active Brands Group Scandinavia AB (ABG) är ett House of Brands som fokuserar på att ta innovativa produkter inom sport och hälsa med en global potential. Bolaget grundades 2015 ...