1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Picture Organic är kanske mest kända för sina alpina konfektion.
Franska klädmärket Picture Organic gör en omstart i Sverige. Tillsammans med en ny agent vill man föra ut sina stora miljöambitioner på ett tydligare sätt till slutkund över hela Sverige.
– Ja absolut, jag tycker Picture skulle passa där. En fin butik, väldigt annorlunda.
Gerald Matter, global sales manager på "Picture" som han och kollegan Guillaume envetet kallar sin arbetsgivare, har precis kommenterat vad han tyckte om relativt nystajlade NK Sport som besökt under Stokholmsbesöket. Gerald och Guillaume ser pigga ut. Trots att han och Guillaume tillbringat 29 timmar på tåg för att ta sig upp till sina nordliga grannar under pandemin för att bistå Jonas Nilsvander som med bolaget Jolis är ny agent för varumärket.
Picture Organic startades av Jeremy, Vincent och Julien, tre snowboardåkande fransoser 2008 och redan året efter fanns varummärket representerad i 70 butiker i Frankrike och Schweiz. 2013 slog man igenom internationellt med Welcome, en jacka helt tillverkad i återvunnen polyester och samma år lanserades kläderna i Sverige av Frontflip. Idag finns Picture i ett fyrtiotal länder och omsätter cirka 300 miljoner kronor. Bolaget ägs fortfarande av samma grundarna och styrs från kontoret i Annecy.
– Till denna vinter kommer vårt nya material Xpore som vi utvecklat tillsammans med Benq. Det är ett vattentätt membran som är PFA-fri. Med de här innovationerna är vi transparenta. Vi som ett litet bolag vill att de stora som Mammut eller Vaude kopierar oss. För planetens skull. Men Gore-tex är så starka. Om du ska sälja bra i USA måste du till exempel ha plagg med Gore-tex. Det är därför Patagonia har det. Att som vi inte ha Gore-tex är att skjuta sig själva i foten. Men våra ägare har inget intresse av att snabbt driva upp värdet på bolaget. Visst, målet är att växa till 500 miljoner kronor i omsättning om fem år, men det ska inte vara på bekostnad av planetens resurser. Därför har vi som mål att lansera minst en ny innovation, som Ex-pore inom hållbarhet varannan säsong.
Gerald, Guillaume och Jonas formligen sprutar ur sig hållbarhetslösningar från Picture; innerpåsarna för kläder är snart helt borta, förpackningarna för orders från egna webshopen kan återanvändas, 92% av all bomull som används är idag eko och snart har Welcomejackan, som fortfarande är märkets storsäljare, med en utsida och ett membran tillverkat av restprodukter från sockerrörsindustrin.
Picture har större mål menar Gerald. 2025 ska Picture Organics totala verksamhet vara helt klimatkompenserad.
Picture Organics sportswearkollektion har vuxit på sig och man tillverkar även badkläder och våtdräkter i andra material än oljebaserad neopren.
– Men alla dessa innovativa sätt som vi på Picture arbetar med inom hållbarhet är inget som slutkunden vet så mycket om. Därför ser vi så positivt på det nya samarbetet med Jonas och hans bolag Jolis*. Han har kompetensen och kontakterna med de butikerna där Picture passar. Patrik på Frontflip har gjort ett jättebra jobb med Picture hit men nu måste någon till som åker ut och berättar Pictures story för butikerna och kan förklara hur de ska ska presentera märket i butiken för att sälja.
Jonas nickar.
– Det här ska bli jättekul och jag tycker Picture passar perfekt hos mig då jag även säljer Black Crows skidor och där bägge märkena passar hos redan existerande eller blivande kunder, säger Jonas som även är agent för sydtyska konfektionsvarumärket Maloja samt distributör för lavinsäkerhetsmärket Slope Angel och solskyddsmärket Dermaltitude.
Picture Organic har dock tveklöst chansen att bli Jolis största. Frontflip sköter utleveranserna för denna vinter men Jonas har redan inlett införsäljningen till första säsongen FW21/22. Med intensiva vinterdagar.
– Det blir traditionellt säljarbete i bil eller via skärm och så är kunder alltid välkomna till vårt showroom på Frösön.
*Jolis står både för Join, Outdoor, Life, Inhale, Simplicity eller JOnas och LISa Nilsvander efter bolagets äkta makar.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Kul med en ny bra distributör som kommer att vårda detta varumärke,