Gore Thermium håller dunet torrt

Gore Thermium håller dunet torrt

Gore har släppt ett nytt material – Thermium – som ska göra dunplagg mer funktionella. Första plaggen kommer ut hösten 2016.

Publicerad

Gores produkter är intimt förknippade med vind- och vattentäthet och främst är vi vana vid att hitta dem i skalplagg. Deras nya material Thermium följer inte den mallen och visar att Gore vill förknippas även med plagg för väder som inte nödvändigtvis är riktigt risigt.

Thermium är ett membran som är utvecklat för att användas ihop med dun, ull eller syntetiska isoleringsmaterial. Alla isoleringsmaterial isolerar absolut bäst om de är torra och därför är Thermium utvecklat för att hålla isoleringen torr. Dels genom att membranet stänger ute regn och dels genom att det andas väldigt bra och därför ventilerar bort fukt som kommer från insidan då användaren svettas. Vanliga membran är oftast för täta ihop med mycket isolering så ventilationen stannas upp och plagget blir fuktigt innifrån. Thermium andas så bra att fukt innifrån ventileras bort men samtidigt är det inte vattentätt utan beskrivs av Gore "ge skydd åt vind, duggregn och lätt snöfall". Det är å andra sidan inget större problem eftersom dunjackor är gjorde för minusgrader och då regnar det sällan…

Produkter i Gore Thermium kommer ut i handeln hösten 2016 och bland de märken som är med från början finns 66° North, Arcteryx, Black Diamond, Millet, Oakley, Odlo och de båda svenska märkena Skhoop och Tierra.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Decathlon tar fram egen snösko

2 kommentarer

Charles: Decathlons alpintillbehör slår swix-toko-Skigo på priset med hästlängder. Varför betala dubbelt upp?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206