Produkten är allt för Elevenate

Kollektionen för 2013 har klara och sportiga färger.

Produkten är allt för Elevenate

Publicerad

De två första åren har gått över förväntan för klädmärket Elevenate. Orsaken är inte medveten försäljning utan totalt fokus på produkterna.

När Elevenates jacka hamnade på omslaget av Sport Conrads katalog i höstas började nya butiker ringa för att också få sälja märket.

Det har gått tokfort för Årebaserade Elevenate. För två år sedan visade de upp sin första kollektion, för ett år sedan blev de det yngsta företaget någonsin att få en Gore-Tex-licens och de finns redan i 15 länder. 

– Vi hade en väldigt ambitiös plan för Elevenate men det har gått ännu bättre, Jimmy Odén som är en av grundarna. Redan från början förstod vi att vi inte kunde bygga varumärket bara i Sverige utan att vi skulle behöva ta oss an hela Europa på en gång. Eftersom jag hade jobbat i Alperna i 20 år och Sara som designer lika länge kändes det inte mentalt stort att sikta utanför Sverige men det har som sagt gått mycket bättre än vi planerat.

Jst nu reser Jimmy och Elevenates försäljningschef Mårten Pettersson  runt och visar upp Elevenates kollektion för 2013 för märkets återförsäljare. Det är en större men inte en stor kollektion.

– Vi vill inte ha en för stor kollektion och alla plagg ska verkligen kännas som Elevenate, säger Mårten. Vi har tagit fram några dunplagg och nya mellanlager till nästa säsong och framförallt satsat på fler färger så att det ska bli lättare att matcha våra plagg.

Elevenate finns i alla Alpländerna, Spanien och Andorra, Beneluxländerna plus Sverige och Norge genom agenter, distributörer eller egna dotterbolag. Därtill kommer några butiker i Finland, USA och Sydkorea som köper direkt från Elevenate. Totalt är det just nu 90 butiker. 90 Specialistbutiker ska förtydligas.

– Vårt mål har alltid varit att finnas hos de bästa butikerna i varje land och det gör vi, säger Mårten. Vi kommer aldrig att bli ett brett märke men vi kommer nog att dubbla antalet återförsäljare till nästa år genom att fler specialistbutiker vill jobba med oss.

Jimmy Odén och Mårten Pettersson har att göra. Elevenate växer snabbare än deras ambitiösa plan.

När det går så bra är det lätt hänt att drunkna i prognoser och Excelark men för Elevenate är det helt andra saker som är i fokus.

– Vi vill hela tiden göra bättre produkter, säger Jimmy. Visst är vi ett designdrivet varumärke som kom med en ny stil när skidbranschen verkligen behövde något nytt men allt börjar och slutar med produkten. Om inte våra plagg motsvarar våra kunders högt ställda förväntningar så spelar designen ingen roll.

Ett exempel på hur Elevenate jobbar är Jimmys driv efter att få tag i den bästa producenten av Gore-Texplagg. Alla han frågade nämnde samma fabrik i Kina men sa samtidigt att de aldrig kunde komma in där med deras små volymer. Jimmy gav sig inte utan satte sig på ett plan till Kina för att visa upp sina plagg och berätta om sin vision om riktigt bra skidkläder. Resan lönade sig, nu tillverkas Elevenates toppjackor på just den fabriken.

– Vi är inte ute efter att tillverka så billigt som möjligt, vill ha ha den bästa tänkbara kvaliteten, säger Jimmy. Den här fabriken är absolut inte billig men den är bäst och det syns på plaggen i små detaljer.

Nästa steg för Elevenate är Ispo där de kommer att ha en större monter och bättre placering. Elevenate kommer fortsätta att växa, men det är inte det som är målet. Tillväxten är bara ett resultat av fokuseringen på produkten och detaljerna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206