Patagonias nya ägare: naturen

Patagonia har gjort en rekonstruktion som innebär att all vinst ska gå till arbete för att hjälpa naturen. Och det är inga små summor det nu handlar om.

Sedan 1973 har Patagonia varit ett varumärke med stark koppling till naturen och bekämpandet av klimatförändringarna vi ser runt oss. Idag värderas bolaget till 3 miljarder dollar och när de snart ska fira 50 år väljer de att göra en minst sagt radikal förändring.

Varumärket, grundat av Yvon Chouinard, har nämligen genomgått en rekonstruktion vilket innebär att kontrollen av företaget nu helt är i två privata aktörers händer. Den ena är en fond som äger Patagonias alla aktier. Den andra är en icke vinstdrivande fond, Holdfast Collective. Den äger numer alla icke röstberättigade aktier och har som mål att se över Patagonias miljöarbete, som nu också ska expandera kraftigt.

Det hela innebär att Patagonias vinst som inte återinvesteras i företaget kommer distribueras av Holdfast Collective för att ”skydda naturen och mångfalden, backa växande ”communitys” och kämpa mot miljökrisen”. Den totala summan Patagonia kommer skänka till miljöarbete är ungefär 100 miljoner dollar per år, 1,07 miljarder kronor per. För att sätta detta i perspektiv är detta en en knapp tredjedel av vad hela Sverige skänker i bistånd per år för miljö- och hållbarhetsarbeten.

I och med rekonstruktionen kommer inte de ledande posterna att förändras nämnvärt. Ryan Gellert är fortsatt vd för bolaget och Chouinard-familjen kommer fortsatt vara starkt involverade i företagets styrelse för att guida den fond med rösträtt och fortsatt se över det filantropiska arbetet som Holdfast Collective genomför.

Chouinard, idag 83 år gammal, inledde planerna om rekonstruktionen för två år sedan. Detta då han ville förbättra företagets positiva effekter på miljön. Han såg över flera alternativ, vilket han förklarar i ett pressmeddelande.
– Ett av alternativen var att sälja Patagonia och donera alla pengar. Men vi kunde inte säkerställa att nya ägarna skulle bibehålla våra värderingar eller kunna hålla vår personal fortsatt anställd. En annan väg var att göra företaget publikt. Vilken katastrof det hade kunnat bli. Även publika bolag med goda intentioner är under för mycket press för att skapa kortsiktig vinst till priset av långsiktigt ansvar. Om sanningen ska fram så fanns inga bra alternativ. Så vi skapade vårt eget.