Vi är på väg in i en lågkonjuktur. Det visar sig också när det kommer till försäljningen av sport- och fritidsprodukter.
Postnord har publicerat sin senaste E-barometer. Den visar att e-handeln fortsätter tappa under årets andra kvartal. Totalt sjönk omsättningen med 8 procent.
Mathias Krümmel är vd för Postnord Sverige. Han säger att Sverige är på väg in i en lågkonjuktur vilket gör att sällanköpsvarorna inte sker lika ofta hos svenska konsumenter.
– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel
Kategorin ”Sport och fritid” minskade med 12 procent.