XXL med svag kvartalsrapport

XXL hade ett tufft andrakvartal. Det visar siffrorna i deras senaste rapport.

XXL hade ett mycket tufft andrakvartal. Kedjans totala omsättning sjönk från 2,4 till 2,2 miljarder norska kronor under kvartalet och i Sverige sjönk försäljningen med drygt elva procent. Enligt XXL själva beror de trista siffrorna bland annat på en lägre efterfrågan av sportprodukter men också en större osäkerhet bland konsumenterna.
– Som många andra retailbolag upplever vi en utmanande marknad just nu. Våra kunder är mer osäkra inför framtiden och mer försiktiga med att spendera pengar, säger vd Pål Wibe i en kommentar till rapporten.

Det svaga resultatet gör också att XXL agerar. Bolaget har nu initierat flera åtgärder för att kapa sina egna kostnader.
– Vi minskar inköpen och anpassar bemanningen i butikerna. Vi ska vända på varje sten för att spara pengar, säger Pål Wibe.

Rörelseresultatet i Sverige gick från 105 till 45 miljoner svenska kronor.
– Först och främst är vi inte nöjda med det här resultatet. Samtidigt är de bakomliggande orsakerna ganska tydliga vilket gör att vi kunnat sätta in åtgärder som verkar direkt, säger Anders Lindblom, vd för XXL i Sverige.
– Vi ser att varuhusen fortsatt drar kunder, en ljusglimt är nyöppningen av Borlänge, och efter att ha öppnat ett efterlängtat varuhus i juni ser vi nu med tillförsikt framemot att öppna i Skellefteå i Q1 2023.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="26568" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]