Icebug är i framkant när det kommer till miljöarbete. Nu öppnar de en stödlinje dit andra företag kan ringa om man lider av greenwashing.
För företag som vill förbättra sitt hållbarhetsarbete finns nu en stödlinje. Det är Icebug som startat ”Helpline for Greenwashers” och en av de som svarar i telefonen är deras vd, David Ekelund.
Anledningen till att de startat linjen för behövande är förstås den eskalerande klimatkrisen där sko- och klädindustrin står för mellan 5 och 10 procent av utsläppen. Detta trots att många företag kommunicerar om hur ”gröna de är”.
– Många pratar alldeles för mycket och gör alldeles för lite. Mycket av det som saluförs som ”klimatsmart” är i själva verket greenwashing. I stället för att ställa om från fossila bränslen och flygfrakt trycker man gröna etiketter, säger David Ekelund som själv kallar sig ”recovering greenwasher” då han själv inser att Icebug inte är på långa vägar perfekta.
– Som skobranschen i stort är vi till exempel fortfarande beroende av olja som råmaterial – vilket vi håller på att fasa ut, men det går för långsamt.
Målet med stödlinjen är att skapa debatt och få fler att tänka på vad de gör. Ekelund efterlyser mer öppenhet från hela industrin och att man visar var de största avtrycken sker, inte bara från de främsta plaggen eller skorna när det kommer till klimatneutralitet.
– Att göra skor med återvunna material är bra – men drivs fabriken med kolkraft gör det ingen skillnad. Vill man vara med och stoppa klimatkatastrofen ska man framför allt satsa på solenergi, hållbara transporter och produkter med lång livslängd.
– Många företag har ambitiösa hållbarhetsmål, men när det kommer till kritan och de krockar med affärsmålet, så är det vinstintresset som får företräde. Vi måste sätta stopp för vinstmaximeringen och börja behandla naturen som vår viktigaste intressent, säger David Ekelund.
Helpline for Greenwashers har öppnat i juni och numret dit för den som känner att det finns anledning att ringa är 073–509 02 03