Som näthandlare ska man kunna erbjuda konsumenter ett mer hållbart leveransval.
Svanenmärkning känner vi alla till. Det var Nordisk Miljömärkning som skapade stämpeln som nu ger sig in i ett helt nytt område: e-handelstransporter.
Tanken är att man ska vägleda näthandlande konsumenter till ett mer hållbart leveransval. Tanken är att nordiska transport- och logistikföretag ska kunna ansöka om att bli licensinnehavare och därmed erbjuda en Svanenmärkt e-handelsleverans i check-outen hos en e-handlare.
Svanenmärkningen innebär att Nordens konsumenter får ett välkänt, mer hållbart och trovärdigt leveransalternativ. Dessutom får transport- och logistikföretag en oberoende tredjepartsverifiering som ger ett synligt och trovärdigt kvitto på den egna miljö- och klimatprestandan. Som ytterligare en fördel får e-handelsbolag ett enkelt verktyg som stöd i hållbarhetsarbetet. Det ska i sin tur he en trovärdig märkning att kommunicera i check-outen.
– Genom att Svanenmärka sitt nätverk av e-handelstransporter kan transport- och logistikföretaget visa att de uppfyller stränga krav på klimat, miljö och arbetsvillkor, säger Sara Bergman, projektledare för Nordisk Miljömärkning.
– Som miljömärkning tar vi alltid ett helhetsgrepp. I det här sammanhanget betyder det att vi ställer krav på transporteffektivitet, hög takt i elektrifieringen, hållbara, förnybara drivmedel och inte enbart krav på fossilfrihet. Kriterierna kommer även att omfatta viktiga hållbarhetsfrågor som samordning, intermodala transportlösningar och lite längre tidsfönster. Det ska skapa förutsättningar för ökad hållbarhet i transportnätverket.