Pandemin blev en katalysator för Anna Eklund och Lottis Sparrman. Tillfället var uppenbart att skapa sitt egna sportvarumärke och nu ser vi resultatet. Get Refilled är skapat av kvinnor, för kvinnor.
Uppstart Entreprenörerna bakom modevarumärket House of Lola har kokat ihop något helt nytt. Anna Eklund och Lottis Sparrman har skapat systervarumärket Get Refilled, med målet att skapa funktionella och bekväma träningskläder för kvinnor som också vill känna sig fina när de motionerar.
Att starta upp Get Refilled var något de båda entreprenörerna drömt om under en längre tid. Den globala pandemin blev katalysatorn som gjorde att de drog igång.
– Träningen fick en större betydelse för många under pandemin och en annan status i mångas liv. På grund av det insåg vi att det fanns ett utrymme att verka mot vår målgrupp, säger Anna Eklund till Sportfack.
De skred till verket och började fila på vad det var de ville skapa. Eklund pratar bland annat om ett par shorts som tagits fram och hur de fyllt ett behov.
– Mitt sätt att aktivera mig är att springträna. Jag tycker det är svårt att få tag på långa shorts för tjejer, sådana som inte slutar i ljumsken. Jag är inte en tonåring längre och det skulle kännas schysst med längre shorts men det är svårt att hitta så därför skapade vi sådana nu.
Än så länge är det svårt att göra skarpa analyser av försäljningssiffror, med tanke på hur ungt varumärket är. Men längre shorts för kvinnor menar Eklund att det var något som marknaden tydligen saknat.
En annan vinkel in i sportbranschen är att Get Refilled inte bara vill skapa kläder i traditionella ”träningsfärger”. Anna Eklund berättar om hur hon gick in i en sportbutik och såg färgerna blått och svart på herravdelningen samtdigt som damsidan var belamrad med cerisa och historiskt kvinnliga färger. Så ska det inte behöva vara, menar Get Refilled.
– För vår egen del insåg vi att våra vardagsgarderober inte består bara av turkosa och cerisa kläder som många träningskläder gör idag, utan både lite randigt och leo och eller andra mönster. Så vill vi även ha våra träningskläder. Plagg som du känner dig fin i även om du ska handla i mataffären på väg hem från träningen, eller om du använder kläderna när du fyller på med energi på annat sätt, på en löptur eller ett yogapass.
En annan viktig punkt som Get Refilled vill trycka på är att de är skapade för att inte bara passa tonårskroppar. Istället vill de skapa kläder för kvinnor som vill känna sig vardagsfina med kläder som följer kvinnors kurvor.
Än så länge är Get Refilled i en uppstartsfas men med välfungerande kontakter och fabriker i Europa har de snabbt kunnat skapa kollektionen. Det långsiktiga målet är att vara förstaval när det kommer till sin egen målgrupp.
– Vi vill vara förstavalet för de som lämnat tonårslivet bakom sig. För de som har småbarn och som får hitta tid till aktivitet där man kan. De som yogar hemma eller får till en padelstund med sina kompisar någon gång i veckan. Kanske hon som tar en promenad medan ungarna är på fotbollsträning. Henne vi vill fånga och henne kan vi ganska bra. Så nu ska vi jobba på och se vart detta tar oss, säger Anna Eklund.
Har ni märkt någon skillnad när det kommer till sportmode i jämförelse med det ni i vanliga fall sysslar med?
– Det här projektet har verkligen varit jätteroligt för oss och det har faktiskt inte varit helt enkelt för oss att nå ut på samma sätt trots att vi varit i branschen under en längre tid. Nu måste vi bearbeta nya kunder vilket är jätteroligt.