Oro i svenska handeln – här är orsakerna

Prognosen för framtida affärer ser återigen sämre ut än förra månaden. Och det finns flera anledningar till detta.

Handelsbarometern, som görs av Svensk Handel, visar att framtidstron minskat i hela handeln.

Butikshandeln har gått ned med 2,4 enheter jämfört med föregående månad vilket resulterar i ett indikationsvärde på 89,8. Det neutrala värdet är 100, vilket alltså innebär att butikshandeln tror på ett par tuffa månader framöver.

Anledningarna till detta är många. Ett oroligt omvärldsläge är en av faktorerna. Ökade kostnader är en annan.
– Vi ser att ökade kostnader inom hela leverantörskedjan slår mot butikshandelns framtidstro. Särskilt uppenbart blir det då man ser till nedgången i förväntningarna på framtida försäljning. Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Även e-handeln drabbas av detta, som vi kunnat rapportera om i april. Det var första gången sedan maj 2020 som e-handlarna var pessimistiska inför framtiden. Den trenden håller i sig även i maj månads mätning. E-handeln backar med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn från Svensk Handel landar på 96,3. Det är lägsta värdet sedan mätningarna för e-handel startade i februari 2018. Men e-handlare ser trots allt lite ljusare på framtiden än övriga inom branschen.
– Det är givetvis hoppingivande med positiva siffror kring försäljningen, men det ska nämnas att vi också ser ett rätt stort tapp när det kommer till förväntningarna på antalet anställda och kring lönsamheten, avslutar Sofia Larsen.

I ett pressmeddelande menar Svensk Handel att konjukturavmattning, utbudsproblem och hög inflation också är bidragande orsaker till oro inom svenska handeln.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="26359" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]