Björn Borg med enorm ökning

Det går fortsatt kanonbra för Björn Borg när 2021 blivit 2022. Varumärket fortsätter att öka sin försäljning.

Björn Borg Group rapporterar att de ökade sin omsättning med 22,7 procent under årets första kvartal. Till 226,6 miljoner kronor från 184,7 jämfört med samma kvartal förra året. Operating profit, rörelseresultatet var 29,3 miljoner kronor, en ökning med 30,8 procent. Bruttovinsten minskade dock till 50 procent från 53,3 procent 2021 under samma period.
– 2022 inledde starkt med 22,7 procents tillväxt jämfört med förra året och jag kan se att vårt momentum från 2021 har fortsatt in i 2022, säger Henrik Bunge, vd för bolaget.

De två största områdena för tillväxt är Sverige och Nederländerna. E-handel från egen butik och andras ökade med nära 7 procent för att därmed uppnå 91,2 miljoner. Björn Borgs egna affärer, fem färre än förra året, ökade dock försäljningen med 44 procent. DTC ökade därmed med 17 procent jämfört med förra året. Sportsegmentet stod för 20 procent av försäljningen samtidigt som underkläder stod för den största delen, 51 procent.