Icebug ökar sin omsättning för varje år som går. Svenska företagets vd, David Ekelund, vill nu att tillväxten lugnar ner sig.
2021 blev det bästa någonsin för Icebug. Omsättningen steg med 37 procent till 226 miljoner kronor. Men nu vill svenska företagets vd, David Ekelund, inte växa mer.
Det finns förstås många faktorer till en så fin ökning. De har bland annat ökat sin försäljning på sommarhalvåret och dessutom har den egna e-handeln tagit fart. I sin egna butik online ökade omsättningen med 84 procent och sedan 2019 har den vuxit med 1 100 procent. En annan anledning till ökningen tror Ekelund är att man arbetar så hårt med hållbarheten.
– Att vi fortsätter växa är förmodligen bara en konsekvens av att vi gör rätt saker. Vi strävar aldrig efter att växa och tjäna så mycket pengar som möjligt, vi strävar efter att göra det som är bäst för planeten. Vi gör bara produkter som människor behöver, som inte ökar onödig konsumtion – och vi jobbar mycket aktivt med att minimera klimatpåverkan från alla våra produkter och processer.
En del i hållbarhetsarbetet är att man slutat använda sig av tillväxtmål. Istället prioriterar företaget kassaflöde och lönsamhet, få att man på så sätt ska kunna bli oberoende och fria att fatta de beslut som är bäst för planeten.
– Företag pratar nästan aldrig om vikten av att minska konsumtionen, men det måste finnas andra existensberättiganden för ett företag än att maximera vinst till aktieägarna. Vi lever mitt i en accelererande klimatkris, där onödig konsumtion är en av de mest bidragande faktorerna, säger David Ekelund, och fortsätter:
– Det innebär att om vi kan inspirera människor att använda det de har mer, tänka efter en extra gång innan de köper något nytt och använda det de köper minst hundra gånger – då har vi gjort något viktigare än att sälja ett par skor till. Att undvika utsläpp är det bästa sättet att minska dem.
Bevisligen en framgångsrik strategi, om man ser till siffrorna.