En ny golfjätte har kommit till stan. Finska Sky Golf har tagit sig över Östersjön för att utmana den svenska marknaden med ett nytt koncept.
En cocktail bestående av Dormys storlek, Golfstores custom fitting-kunskaper och simulatordestinationernas dragningskraft. Fyll på med en stor kassa att ta av och någonstans där kommer vi fram till den nya smaken för Sveriges golfare.
På fredagen öppnar nämligen Golf Sky sin 3 000 kvadratmeter stora butik i Kungens Kurva och Tuomas Mäki, är på plats för att få ordning på det sista när vi når honom.
– Det finns väldigt många som gör väldigt mycket väldigt bra. Men vi vill slå ihop allting. Vi slår ihop simulatorgolf och butik. Konsumentbeteendet förändras och blir mer upplevelsebaserad. Vi vill att man ska trivas hos oss.
Utöver produkter till salu och simulatorer att testa grejerna, träna på, få lektioner eller anpassa utrustning – ska man också kunna ta en kaffe i butiken. De själva kallar det lounge och det hela handlar om att vara en butik för framtiden.
– Det finns ingen anledning för oss att vara bakom alla andra branscher. Vi kan vara de första inom golfen som svarar på efterfrågan, säger Mäki.
Och det finns bevis för att konceptet fungerar. I Finland finns liknande ”upplevelser” där butik möter café och simulatorlounge. Nya butiken kommer dock att vara ännu bättre på så sätt att den har fler varor, fler simulatorer och så vidare. Förhoppningen är att detta ska vara vägen in på den svenska marknaden, som under årtionden dominerats av två giganter: Golfstore och Dormy.
– Det är förstås väldigt ovanligt att några få har mer än 80 procent av försäljningen i ett land. Något, för att inte säga mycket, har de gjort för att bli så starka, säger Mäki.
– Men vi ska fokusera på det vi är bra på. Service, sortiment och smarta priser. Det finns efterfrågan efter något nytt och fräscht, efter något lite mer. Och det tror vi att vi kan bidra med.
Är det här den första av många butiker?
– Det finns absolut ambitioner att öppna fler. Vi har ett bra helhetsgrepp och är i Sverige för att stanna. Sedan kanske inte alla ser likadana ut som den här, vi är snabbfotade och här för golfare. Så vill någon ha något annat så lyssnar vi.
I butiken kommer förstås alla stora varumärken att finnas. Det finns ett shop-in-shop-koncept detta har uppskattats av leverantörer, menar Mäki. Utöver de stora har man också tagit in svenska uppstickaren Macade och lyxiga Honma när det kommer till hårdvara. Mycket Golf Sky gör – gör de rejält. Var det hela slutar vet vi inte än, men mycket tyder på att Golf Sky kommer bli en del av alla svenska golfares medvetande framöver.
– Nu ska vi ha en stor öppningshelg med en fest som pågår i två veckor, säger Tuomas Mäki.