Fjällräven och Specialized presenterar tredje delen av samarbetet

Spana in några av höjdpunkterna här!

Som du kunnat läsa nyligen i Sportfack samarbetar Fjällräven och amerikanska Specialized med en ny kollektion. Tredje delen har nu presenterats och i kollektionen hittar vi, helt rimligt med tanke på samarbetet, produkter skapade för cykeln.

Dels har de tagit fram väskor och hållare i olika former för cykeln. Dels har de nu också presenterat kläder till resan på cykeln.

I den tredje delen av kollektionen har de lyft fram ett antal ”highlights” som de själva säger.
Den nya Thermo Anoraken är en av dem. Plagget är skapat för att ge värme när temperaturen sjunker på cykeln eller i tältet. Den syntetiska isoleringen gör den packbar och behåller värmen även i fuktiga miljöer. Den generösa passformen för också att man kan bära den över annan utrustning, för att göra funktionaliteten mer mångsidig. De själva förklarar plagget som ”lätt, packvänligt, användbart och lite udda. Gjord för att klara olika temperaturväxlingar. När du kommer till lägerplatsen och vill hålla värmen medan du gör upp eld. För kyliga morgnar innan din vandring eller cykling hunnit värma upp dig. När du har glömt din kudde och behöver något att vila huvudet mot. Varje plagg har flera funktioner, vilket är särskilt viktigt när man bikepackar”, säger Erik Nohlin, Industrial Design Leader på Specialized.

En annan del av kollektionen är deras flanellskjorta. Friluftsskjortan är gjord av mjuk och stretchig flanell med G-1000-förstärkningar på insidan av kragen, manchetterna och ficklocken. Dessutom med reflexdetaljer för maximal synlighet. Tanken är att plagget ska kunna användas på stadens gator och skogens naturstigar. De själva kallar skjortan ”den mest mångsidiga i cykelbranschen”.
– Den fina stretchkvalitéten gör att du känner dig bekväm att bära skjortan både på och av cykeln. Genom att vika upp kragen får man ett skönt skydd mot vinden. Och när mörkret faller ger den reflekterande tråden extra synlighet. Jag älskar kombinationen av det första underskattade intrycket, med fantastisk funktionalitet, som finns där när du behöver det, säger Henrik Andersson, Global Creative Director, Fjällräven

Henrik Andersson, Global Creative Director, Fjällräven

Här kan du se några av de övriga delarna nya kollektionen: