Garmin samarbetar med Star Wars-världen för att fler barn ska aktivera sig

Med speciella armband vill Garmin få barn att aktivera sig ännu mer.

Garmin har sedan en tid skapat aktivitetsmätare för barn. Vivofit Jr 3 heter den senaste modellen som nu kommer med fräsiga armband.

The Mandalorian eller Grogu kommer nu att vara en del av produkten som enligt Garmin själva både är vatten- och barntåliga.

Tillsammans med aktivitetsmätaren levereras också ett Star Wars-äventyr som motsvarar bandets tema i en föräldrastyrd smartphone-app. Detta ska motivera barnen att nå rekommendationen på 60 minuters daglig aktivitet.

Mätaren har en batteritid på upp till ett år, så barnen kan leva med Star Wars på armen under en lång tid utan att behöva ladda.

Utöver detta finns också flera nya Garmin-armband som också levereras tillsammans med uppdrag och uppgifter för att aktivera framtidens generation.
– Vívofit jr. 3 fortsätter att vara väldigt populär hos våra yngsta användare, säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.
– Barnen är ivriga och vill uppnå sina aktivitetsmål för att se vad som händer härnäst i app-äventyret. Vi är glada över att kunna dela dessa nya designer i våra armband och även interaktiva berättelser med nästa generation av Star Wars-fans.

I apparna får man olika karaktärer ur rymdäventyret som tränare och barnen lär sig basövningar som jumping jacks, nedåtgående hunden ocn mountain climbers. Dessutom finns ett spel i appen som går ut på att barnen ska samla på virtuella föremål runt om i galaxen. När man klarar ett specifikt aktivitetsmål belönas man med mer tid i den ”mobila utmaningen”.

Aktivitetsmätaren registrerar sömn, steg och och aktiva minuter. Dessutom finns en ”ICE”-widget. Produktens rekommenderade pris är cirka 1 000 kronor.