Rossignol presenterar miljövänligare skidmodell

Det går kanske inte riktigt lika snabbt som inom andra branscher. Men skidtillverkare börjar göra sitt för att bli mer miljömedvetna. Rossignol är definitivt ett av de företagen.

Rossignol firar 115 år som företag. Och de gör så genom att rikta ljuskäglorna mot en mer hållbar produktutveckling. Detta genom att presentera sin helt nya Rossignol Essential-skida.

Skidan kommer i en limiterad upplaga för säsongen 22-23 och har utvecklats med de mest simpla råmaterialen i så liten vikt som möjligt. Detta för att 75 procent av skidan ska kunna återvinnas.

– Att förbättra återbrukbarheten av en produkt innebär bättre design från start. Det har inspirerat oss att designa en skida gjord med så få material som möjligt, allt för att de ska kunna återvinnas. I jämförelse med en vanlig skida med den genomsnittliga återbrukbarheten på bara 10 procent är vi exalterade över att kunna berätta att över 75 procent av Essential-skidan kan återvinnas. Till 2028 är vårt mål att en tredjedel av våra skidor är utvecklade på samma sätt, säger David Bouvier, Senior Marketing Director på Rossignol.

Men det är inte bara skidorna som Rossignol ser över, sett ur ett mer miljövänligt perspektiv. Nu arbetar de för att utveckla pjäxor, teknisk utrustning och kläder som är bättre för miljön.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Rossignol

    Rossignol Group har varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Kerma. Utrustning och kläder för längd och utförsåkning och cykel.

  • Rossignol

    Rossignol Group har varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Kerma. Utrustning och kläder för längd och utförsåkning och cykel.