Röhnisch firar 20 år inom golfen

Tuta! Röhnisch firar 20 år inom golfen med en ny kampanj riktad mot en växande målgrupp.

Röhnisch är ett anrikt varumärke när det kommer till kvinnospecifika sportkläder. I nära åttio år har de funnits. Men inom golfen har de inte varit aktiva riktigt så länge, även om deras 20-årsjubileum förklarar att de trots allt funnits inom sporten en lång tid. På grund av detta firande av två decennier av damspecifika golfkläder designade uteslutande för kvinnor av kvinnor, väljer de att ta fram nya kläder – för en helt ny generation av golfare.
– Accelererat av pandemin har golfen fått ett rejält uppsving och en ny målgrupp har växt fram. Vi märker en tydlig sammansmältning mellan träning och golf, där golfare söker efter sportiga plagg som kan bäras både på och utanför golfbanan, så som tights, hoodies och snygga funktionsplagg, säger Jeanna Giray, Creative & Design Director på Röhnisch. 

De senaste åren har antalet golfare i Europa ökat med över 30 procent och i flera marknader är det kvinnor som är den snabbast växande medlemsgruppen. I Sverige är en stor grupp av de som hittat till sporten kvinnor mellan 22 och 30 år. Röhnisch tror och menar att det är en målgrupp med nya preferenser. En grupp som ställer högre krav på multifunktion, hållbarhet och inkludering. Detta gällande både storlekar, kommunikation och själva plagget.
– Vårt fokus är att designa golfkläder som inte bara är anpassade för sporten i sig utan även efter den kvinnliga kroppen, oavsett storlek och kroppsform. I vår kollektion finns golfkläder som är anpassade för att kunna spela golf året om, med hög grad av både mode, komfort och funktion, säger Jeanna Giray.

I kampanjen som jubileumet innebär syns delar av den nya kollektionen. Ett regnset som är skapat både för golfbanan och att bära utomhus en regnig dag. Regntights har de också skapat, en byxa med vattenavstötande material. Golfkollektionen finns i storlekarna XS till 3XL.