I samtliga 36 Naturkompaniet-butiker kommer man att kunna reparera sin utrustning och sina kläder. För att på så sätt minska konsumtionen.
I slutet av februari kommer Naturkompaniet att lansera sitt butikskoncept gällande vård och reparation i samtliga butiker. Tanken är att man ska kunna laga och vårda sina friluftskläder och sin utrustning och projektet innebär att samtliga butiker ska ha en avdelning med produkter inom segmentet samt möjligheten att utföra lagningar och reparationer direkt på plats av utbildad personal.
Självklart kommer arbetsytan för reparationer att skilja beroende på butikernas storlek men tanken är likväl att man i samtliga butiker ska kunna få hjälp att förlänga livet på sin utrustning i stället för att köpa ny.
– Att erbjuda våra kunder hjälp med vård och reparation av deras friluftsutrustning är för oss egentligen ingenting nytt – det är en service vi erbjudit sedan 90-talet och som ligger i Naturkompaniets värdegrund. Skillnaden är att vi nu har paketerat det skarpare ut mot våra kunder för att tydliggöra att de kan kontakta oss direkt för att se hur vi kan hjälpa dem att förlänga livstiden på deras favoritprodukter. Satsningen är en viktig del i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, säger André Rozental, Area Retail Manager på Naturkompaniet.
Konceptet kommer också att finnas online.