Fristads klimatkompenserar outdoorkläder

Alla varumärken: Se hit! Fristad meddelar att de klimatkompenserar för hela sin outdoorkollektion.

Fristads förknippas kanske inte i första hand med outdoor och sport. Men de har faktiskt skapat en outdoor-kollektion som dessutom mottagits väl av konsumenter. I och med lanseringen av nämnda kollektion lovade Fristads att de skulle klimatkompensera för koldioxidutsläppen som orakats av produktionen av plaggen.

Sagt och gjort. Fristads meddelar att man förhindrat att 830 ton koldioxid släpptes ut i atmosfären genom att man bidragit med 100 000 kronor till ett utvecklingsprojekt för förnyelsebar energi i Indien.
– 2020 valde vi att stötta ett program som finansierar soldrivna varmvattenberedare till indiska familjer och i år har vi valt att stötta ett projekt där avfall omvandlas till energi, säger Anne Nilsson, Marketing Director på Fristads och ansvarig för Fristads hållbarhetsarbete.

I området där man valt att stötta projektet, södra Indien, är det vanligt med hönsuppfödning och äggproduktion. Fåglarnas spillning leder till stora miljömässiga och hygieniska problem. Dessutom till utsläpp av metangaser. Genom projektet har man tagit hand om 120 000 ton spillning och andra organiska rester som konverterats till förnyelsebar el. Utöver detta tillverkas också organiskt gödsel av avfallet.

Fristad skriver i ett pressmeddelande att hållbarhet står överst på agendan och att deras mål är att bli ledande inom branschen inom hållbarhetsarbete. För att minska sin egen påverkan på miljön har man bland annat tagit fram en kollektion av arbetskläder där alla plagg har en så kallad miljövarudeklaration eller EPD (Environmental Produce Declaration), som alltså redovisar plaggets totala miljöpåverkan – från fiber till leverans på lagret.
– Klädproduktion orsakar mellan fyra och åtta procent av alla utsläpp av växthusgaser i världen och vi behöver göra vad vi kan för att minska den siffran. Vi har som mål att minska vårt koldioxidutsläpp med 50 procent senast 2030 och för att lyckas med det arbetar vi på bred front för att minska våra utsläpp. Vi ser klimatkompensering som ett bra komplement till alla aktiviteter vi gör i vår övriga verksamhet för att ställa om till en mer hållbar produktion. I slutändan handlar det om att vi tycker att alla ska ha tillgång till bra och hållbara kläder både privat och på jobbet, men de ska inte tillverkas med onödig belastning på klimatet, säger Anne Nilsson.