Röhnischs bästa tid är nu

Röhnisch fortsätter sin fina tillväxtresa och presenterar rekordsiffror för 2021.

1945 grundades svenska Röhnisch. Då med inriktningen gymnastik. Sedan dess har man vuxit till sig och blivit ett etablerat varumärke för kvinnor. Träning har varit i fokus men så också golf. 2020 tillträdde Emma Stjernlöf som vd och en aggressiv målsättning sjösattes. Med en ny strategi skulle man tredubbla omsättningen fram till 2025 och på sikt bli ledande globalt i kategorin ”sportvarumärken för kvinnor”.

Och det har gått bra för Röhnisch sedan Stjernlöfs tillträde. 2021 ökade man omsättningen med 25 procent och passerade därmed 200 miljoner kronor i omsättning för första gången. Dessutom uppvisade bolaget en kraftig vinstökning.
– Vi ser nu resultatet av vårt hårda arbete, med utgångspunkt i en tydlig strategi kombinerat med en lyckad varumärkespositionering. Vi har behållit det bästa från Röhnisch fantastiska arv och samtidigt moderniserat design och varumärke. Jag är otroligt stolt över vad det här teamet har åstadkommit,” säger Emma Stjernlöf, vd för Röhnisch.

Röhnisch själva menar att framgången både kommer från återförsäljarledet där man slår införsäljningsrekord tåv år i rad men också den egna e-handeln där omsättningen fördubblats senaste två åren. Nästa steg för Röhnisch är att fortsätta sin expandering och det genom att hitta ut på nya marknader. 2022 hoppas man ta sina första steg i bland annat Kina, Kanada och Skottland.
– Vi ser redan tydliga tendenser för 2022, till exempel med ytterligare två rekordsäsonger i införsäljningen, SS22 och AW22. Vi kommer fortsätta att lägga stort fokus på vårt varumärke samt driva en försäljningsstrategi där vi kombinerar en stark egen e-handel och utvalda återförsäljare internationellt. Jag är övertygad om att vi med kombinationen träning och golf befinner oss i en tillväxtbransch och vi har bara börjat, säger Emma Stjernlöf.