I slutet av mars är det premiär för den helt nya mässan Outdoor Expo. På tre platser runtom i landet kommer man arrangera en mötesplats för outdoorintresserade generellt och nybörjare specifikt.
ExpoStories i Uppsala har under många år haft en öl- och whiskeymässa som ärligen lockar över 10 000 besökare. Med inställda outdoormässor i Sverige såg de en möjlighet och ville därför starta upp ett eget arrangemang. För att göra detta kontaktade man Eric Tornblad och det hela tog fart.
Tanken är nu att Outdoor Expo ska arrangeras vid tre tillfällen på tre olika platser i Sverige; Uppsala, Sandviken och Borås.
– De har all logistik som behövs med mässhallar och så. De har till och med en egen app till telefonen. Så de hade redan kunskapen för att arrangera mässor och jag tyckte det skulle vara coolt att skapa något, säger Tornblad till Sportfack.
Men det finns ju också en anledning till att mässor ställs in och försvinner. Självklart är även Eric Tornblad medveten om den världsomspännande pandemin men han säger att ett arrangemang likt detta är värt risken.
– Vi vet inte vad det är för restriktioner som gäller då med vaccinationspass och så vidare. Det är förstås väldigt mycket som är oklart med de här tiderna men vi tänker på något sätt att ”när ska man göra det då?”. Och så är det så att när man gör något nytt är det mindre i början, det gäller att våga testa.
Tanken med mässan är att rikta sig mot nytillkomna vandrare och outdoormänniskor genom temat varndring. Redan nu har föreläsare och stora organisationer tackat ja. Målet är att man ska hålla i workshops om exempelvis täljning och hantering av yxa.
– Det går jättebra än så länge och vi har många trådar ute för tillfället. Men det vi väntar på är såklart att någon av de absolut största säger att de ska vara med. Då kommer många andra också vilja synas.
Hur kommer det sig att ni riktar er mot nya inom outdoor?
– Av flera anledningar. Jag som har hållit på med det här i 25 år vet precis hur jag vill ha det och vad som är bra och dåligt enligt mig. Men är du ny har du inte kunskapen som krävs. Vi har som mål att skapa en tältby med 50 olika uppsatta tält. Som ny kommer man då kunna se och jämföra olika tältvarianter intill varandra. Det är något man aldrig annars kan och då kan man välja rätt direkt. Och med dessa workshops är det väldigt mycket grundläggande men jag märker det på mina kurser att många kan väldigt lite. Hur man startar en eld, hugger ved, lager på lager-principen och andra nödvändiga saker att veta.
– Dessutom är det en bra målgrupp då de flesta är nyfikna och vetgiriga som nya. Dessutom kanske de inte har allt de behöver vilket gör dem köpstarka och viktiga att nå ut till för alla varumärken.
Målet är att man till mässan i Uppsala får 3–5 000 besökare utspritt över två dagar. Mässan hålls inomhus i Fyrishov vilket gör att den inte är väderberoende samtidigt som nybörjare utan riktiga kläder fortfarande känner att de är intresserade.
– Sen kanske vi kompletterar med en utedel där vi kan elda och så. Vi har dock hellre något litet och riktigt bra första gången för att därefter låta det växa.
Målet är att skapa en årlig och stor mässa på flera platser på sikt. Med utspridda platser hoppas man också att många utställare kommer vara lokala samtidigt som de nationellt väletablerade tillverkarna är på plats. Men steg ett är att sätta tonen för vad som kan ske framöver.
– Det är visionen vi vill nå ut med just nu. Att många kan föreställa sig att flera tusen täljer, yxar och lär sig saker. Hur fler får kunskap om hur det går till på fjället. Jag har förstås förståelse att varumärken, organisationer och föreläsare är där ur olika perspektiv men vi vill vidga vyerna och att de som kommer till mässan får en ”hur ska jag hinna med allt kul”-känsla när de kliver in, säger Eric Tornblad.
Den första av de tre mässorna hålls i Uppsala 25–26 mars.