Som ett kanonscott uppåt i årets lista

Klättring kräver styrka. Scott är en av undersökningens stora styrkemästare som hoppar från plats 57 till den allt mer välklingande platsen 22. Lösningen stavas starkare säljkår, kvalitetsfilosofi och innovationer.

I 2009 års upplaga av Årets Leverantör Sport finns ett flertal leverantörer som utmärker sig genom stora placeringshopp. En av dessa är Scott som gjort bedriften att klättra 35 placeringar från förra året och hamna på plats 22 i ligan, ett hopp från plats 57.

– Betyget är en mycket fin respons från handlarna, säger en nöjd Jörgen Lindman, vinteransvarig på Scott Svenska till Sportfack.

Scott höjer sin poäng med totalt 1,8 poäng som i sin tur innebär höjda poäng i samtliga kategorier. Störst ökning märks i Säljstöd (3,2), Service (3,5), och Reklamationer (3,8), tre kategorier som också fått en hel del uppmärksamhet hos Scott under året som gått.

En förstärkt säljkår tror Scott är anledningen till klättringen i resultatlistan. Säljsidan har tidigare varit, som Jörgen uttrycker det, lite ostadig – något som det däremot har blivit ändring på under 2009.

– Vi har verkligen jobbat med att få till en jämn säljkår, kommenterar Jörgen, som vill framhålla att säljarbetet nu bara kommer att bli bättre.

Att säljsidan har fått en stabilare tillvaro märks tydligt i Säljstöd där poängen räcker till en 10:e plats totalt av samtliga leverantörer i undersökningen. Ett bevis för att bra sälj- och informationsmaterial, utbildning och engagemang uppskattas av handlarna själva.

Att säljarna måste vända sig till många olika inköpare på olika avdelningar gör att säljarbetet enligt Jörgen blir mer omfattande än för kanske andra leverantörer som inte har lika många produktgrupper i sin portfölj.

– För oss känns säljstödspoängen extra bra eftersom det krävs mycket av säljarna när varugruppen är så bred. Vi har ett stort sortiment, en clinic för oss innebär ju inte bara att prata om skidor och pjäxor.

Att servicen gentemot säljarna förbättras och förenklas genom bra leveranser är en sanning. De tre åren som gått sedan Scott övergick till att sköta leveranser via sitt internationella centrallager har varit en uppbyggnadsfas som ständigt förbättras.

Reklamationer tillhör något som Scott också lägger ner extra energi på. Filosofin har redan från starten varit att försöka lösa de problem som kan uppstå, och inte lägga problemet för reklamationen på handlaren. Ytterst står en slutkund som vill använda sin produkt så fort som möjligt.

När vi leds in på ämnet Efterfrågan där Scott har sin bästa placering totalt sett i undersökningen (6:e plats med 3,7 poäng) fortsätter samtalet i samma positiva anda.

– Placeringen måste betyda att vi har någon form av jämnhet trots att vi har så många olika varugrupper.

En strategi det gångna året inom Scotts vinteravdelning har varit att bli ett yngre, mer freerideinspirerat varumärke för att nå samtliga åldersgrupper. Att få in den yngre målgruppen och den unga drivna inspirationen har varit nödvändigt, samt att uppfattas att ha fräscha och moderna produkter.

Innovativa produkter inom varje varugrupp får också ett starkt fokus. Jörgen nämner bland annat ryggskyddet Regulator-X som fick Ispo Awards, mountaineeringsatsningen och de högteknologiska glasögonbågarna. Innovation, teknologi och design är Scotts tre nyckelord som driver företaget framåt.

Placeringen i de två kategorierna Lönsamhet (40:a totalt) och Kvalitet (33:a totalt) förbryllar Scotts vinteransvarige något med tanke på att lönsamheten för produkterna enligt honom borde hänga ihop med efterfrågan. Kvalitetsplaceringen förklaras främst med att den kategorin också har de allra högsta poängen totalt sett i undersökningen. Många leverantörer satsar stenhårt på god kvalitet, och konkurrensen blir därefter.

– En sak är säkert: priset får aldrig gå ut över kvaliteten, poängterar Jörgen och tillägger att företaget under sin 51-åriga historia alltid satt kvaliteten främst.

Sportfacks undersökning ger enligt Jörgen en bild av hur marknaden ser på dem som leverantörer, men de stirrar sig inte blinda på någon enskild placering. Helheten och förbättringen är mest väsentlig och de värderar handlarnas allt positivare respons högt.

Det stora klivet från 2008 banar väg för ytterligare klättring när 2010 års leverantörer ska koras. När jag frågar Jörgen om han har hopp för en placering på, låt säga topp-5, skrattar han och säger att det självklart vore jätteroligt. Ett allt starkare fokus på freeride- och mountaineeringsidan ska skapa efterfrågan, en viktig ingrediens i Scotts långsiktiga arbete. Men vägen dit kräver en hel del.

– För att klättra ännu mer måste vi förbättra oss på alla punkter och få en allt starkare helhet, ingenting får gå fel.

Som ett kanonscott uppåt i årets lista Som ett kanonscott uppåt i årets lista Som ett kanonscott uppåt i årets lista

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).