Rapport från den svenska Golfmässan

Den svenska golfmässan saknade en del stora utställare men hade å andra sidan hela 15 nya leverantörer på plats i Jönköping. Efter två dagar är intrycket att golfkonfektionen över lag ser fantastiskt bra ut, att det händer mycket roligt på skosidan men att det inte finns någon riktigt revolutionerande nyhet på klubbsidan.

Rapport från den svenska Golfmässan

Proscott var mäkta stolta över att ha för första gången Srixon i sin monter ihop med Cleveland, Never Compromise och Lyle & Scott. Srixon kommer att positioneras som ett premiummärke med klubbserien Z-XT som innehåller både smidda järnklubbor och metal woods. Cleveland kommer med en smärre revolution på wedgesidan med miniskåror laserfrästa i träffytan mellan de större skårorna. Detta är Clevelands sätt att behålla spinn med wedgarna nu när reglerna för hur skårorna får se ut förändras drastiskt nästa år. – Vår största succé i år är Niblicken som har sålt slut så fort vi fått in nya klubbor, berättar Proscotts vd Björn Nordberg. Det är en klubba som är en mix mellan putter, wedge och järn och som verkligen förbättrar närspelet runt green. Till nästa säsong finns den i hela fyra loft – 37, 42, 49 och 56°. På driversidan har Cleveland en ny modell, Launcher DST, som väger in på under 300 gram. Den låga vikten ökar svinghastigheten vilket ska ge mer längd i slagen. Riktigt intressanta är också Clevelands nya järnserie CG7 Black Pearl som har de laserfrästa miniskårorna som också finns på deras wedgar.

Rapport från den svenska Golfmässan

Rapport från den svenska Golfmässan

Wilson jobbar nu under deras nya slogan ”Own the fairway”. Det betyder att de fokuserar på spelet från fairway in till green. Självklart kommer de också att utveckla putters och drivers men de vet att de har bäst rykte på just järnklubbor, wedgar och fairway woods. På järnsidan finns årets modeller Di9 och Ci9 kvar men för de riktigt duktiga spelarna kommer den nya serien FG Tour. Det är en smid järnklubba med mycket känsla och tyngdpunkten flyttad ut mot tån. Den har också försetts med skåror som kommer att vara godkända för tävlingsspel enligt de nya reglerna för 2010. En annan intressant järnnyhet är D-Fy som har ett hybridskaft med kolfiber upptill och stål nedtill. – Det ger ett väldigt lätt skaft som ändå är vridstyvt och tekniken kommer från Wilsons baseballavdelning, säger Jonas petersson på Amer Sport. D-Fy är ett komboset med fybrider högst upp följt av hybrider och sedan korta järn med bred sula – ett klubbset för de som vill ha hjälp att få upp bollen i luften. Wilson uppdaterar sin bollinje där DX2 Soft är storsäljaren. Den finns kvar tillsammans med DX3 (tredelsboll) och helt nya FG Tour. Den sista är som namnet avslöjar en tourboll med traditionella dimples och helt fri från loggor. En riktigt snygg, klassisk golfboll med låg kompression som gör att den får mer kontakt med klubbans skåror.

Rapport från den svenska Golfmässan

Taylormade och Adidas hade några av mässans mest intressanta nyheter. Hos Taylormade var det den nya femdelsbollen Penta och wedgen XFT med utbytbara träffytor som var de stora samtalsämnena. Alla Taylormades spelare på PGA-touren bytte efter bara några dagars testspel med den nya bollen och det har satt igång ryktescirkusen rejält. – Alla har varit väldigt nyfikna på både wedgen och bollen men svenska butiker får vänta till första kvartalet nästa år innan de kan sälja dem, säger Sonny Wiking på Taylormade. Adidas hade också flera nyheter. Alla deras golfskor har sänkts med 7-8 mm nästa år vilket gör att spelaren står stadigare i marken. Sänkningen är möjlig tack vare en kortare gänga på mjukspikarna. Detta kommer att bli standard 2011 men Adidas får ensamrätt första året. Riktigt spännande var också skon Golflite Sport som är en meshsko som klätts med transparent plast nedtill för att stå emot morgondagg men i övrigt vara en väldigt sval sko.

Rapport från den svenska Golfmässan

Hos BAAG och deras klädmärke Arnold Palmer var det glada miner. – Det har varit en mycket bra mässa redan första dagen, säger Bo Johanson. Vi är störst på kortärmsskjortor och butikerna gillar att vi alltid har plagg på lager så vi bara ökar och ökar. Nytt för nästa år är att storlekarna går upp ända till 6XL efter önskemål från butikerna. En annan trend är att det stickade sortimentet växer och att allt fler golfshoppar satsar på höstkollektionen med lite varmare plagg. Den tredje trenden enligt Bo är att funktionsplaggen vinner allt fler anhängare. Förutom att de är behagliga att bära så är de oerhört lättskötta – bara att tvätta och hänga upp. BAAG har licens för märket i hela Europa och just nu startar deras satsning för att få ut märket på fler länder.

Rapport från den svenska Golfmässan

Hos Kj Ligma fanns det massor av nya tillbehör. Riktigt smart är den nya greenlagaren GreenFix som gör det väldigt enkelt att lagga sina nedslagsmärken på rätt sätt. En pryl som bör finnas i varje golfares bag. Ett annat intressant tillbehör är de färgglada greppen från Iomic som ska fungera riktigt bra i regn. KJ Ligma har också tagit hand om puttermärket See More som har ett unikt koncept för att träna in rätt puttrörelse. Ett koncept som dessutom är väldigt lätt att förklara i butik.

Rapport från den svenska Golfmässan

Unlimited Licenses hade ett helt nytt svenskt golfmärke i sin monter – Salming. På plats i montern fanns också Börje Salming själv som förklarade satsningen på en golfkollektion. – Det snackas hela tiden om att golf är en traditionell sport med många äldre deltagare, säger Börje Salming. Jag tycker inte att det stämmer, eller åtminstone är det inte en komplett bild. Det finns idag många golfare som antingen är yngre eller som känner sig yngre och de är ganska trötta på argylerutor. Salmings golfkollektion har en hög modegrad och passformen är gjord för golfspel – plaggens ska alltså inte hindra svingen. Herrkollektionen går i svart och rött medan damkollektionen är mer färgglad. På alla plaggen finns Börjes namnteckning och det kanadensiska lönnlövet. Ibland även ett mönster hämtat från Börjes samiska rötter. – Vi har licensen för Salming golfkläder över hela världen och med tanke på Börjes bakgrund kommer vi att börja exortsatsningen i USA och Kanada, säger Unlimited Licenses vd Josef Sendowski.

Rapport från den svenska Golfmässan

Rapport från den svenska Golfmässan Skåningarna på Abacus var idel glada miner. Deras medverkan i Solheim Cup i USA tidigare i år blev en succé för dem och startskottet för att ge sig in på den amerikanska marknaden. – Vi har idag lika många amerikanska som svenska besökare på vår hemsida, berättade Abacus vd Sven-Olof Karlsson. Vi har option på en fortsättning 2012 och ska förhandla om en fortsättning nu i höst. Abacus kollektion är som vanligt färgstark, matchande och med en stil som passar lika bra på som utanför golfbanan. På materialsidan har de börjat jobba både med bambu och kaffefibrer och i damkollektionen har de stickat plaggen med en polyesterfiber på insidan och bomull på utsidan för att få funktionen men inte utseendet av funktionsplagg. Riktigt snyggt. En annan nyhet är att Abacus kommer med en barnkollektion till nästa år.

Rapport från den svenska Golfmässan

Hos Sports Scandinavia var det riktigt trångt. Deras produktportfölj bara växer och det senaste tillskottet är Bridgestone och Precept bollar. Bridgestones E-serie och Precepts dambollar är de som har störst potential enligt Tobias Hankers på Sports Scandinavia. Redan etablerade är Ecco golfskor, Ogio bagar och Yes putters. – Allt fler golfare förstår tanken med Yes putters och det gör att prisbilden höjs för varje år, säger Tobias. Nu har vi sex pro runt om i landet som är utbildade i England och som verkligen kan skräddarsy en putter för en spelare och i vinter blir det nog 2-4 till som går utbildningen.

Rapport från den svenska Golfmässan

Mitt emot Sports Scandinavia höll GV Sport till. De har tagit upp Golf Logix golf-GPS, Stewart elvagnar, Bennington golfbagar och Rife putters. Sedan tidigare har de bland annat Powakaddy elvagnar och Stuburt skor. – Marknaden för elvagnar är större än vad vi först trodde, säger Hans Vilén på GV Sport. Till en början var det mest den äldre målgruppen som ville slippa dra eller bära en tung bag, nu är det istället många seriösa golfare som förstått att en elvagn är spelförbättrande eftersom den sparar på spelarens krafter. Rife är ett intressant puttermärke som har en mjukare hosel som gör det möjligt att blixtsnabbt anpassa klubbhuvudets lie efter spelarens uppställning. Håll utkik efter putters med blå grepp så vet du att det är en Rife.

Rapport från den svenska Golfmässan

En riktigt rolig bekantskap var Tomas Enander och Johan Andersson från Blues & Backhand. Duon är egentligen en reklambyrå men de tyckte att det saknades några riktigt bra golfshorts på marknaden och tog fram några egna. Shortsen har ett par riktigt sköna lösningar – pegghållare på sidan av benet och en ficka som fungerar som bolltvätt. Alla har vi svurit när bollen är alldeles sandig då den rullat över en dressad green och att gå bort till handduken vid bagen finns inte. Nu är det bara att stoppa ned bollen i frottéfickan och torka bort sanden – riktigt smart. Kollektionen andas streetmode och består förutom av shorts också av några pikéskjortor i egen stil. Redan till första året har de kommit in på Dormys och det här är nog ett märke att hålla koll på.

Rapport från den svenska Golfmässan

Galvin Green, vinnare av Årets Leverantör Golf ihop med Daily Sports, visade upp en både stor och fin kollektion. Galvin Green är väldigt tydliga i sin design – det råder liksom ingen tvekan om att det är funktionsplagg – och till nästa år har den fått roliga detaljer som högblanka tryck i samma färg som plagget. – Vi fortsätter att jobba tajt och enbart ihop med Gore, säger Galvin Greens vd Christian Nilsson. Deras material blir allt bättre – tystare, mjukare och med mer stretch – och det finns helt enkelt inga andra material som är lika bra. Vi har aldrig haft en mer komplett kollektion och det har aldrig sett bättre ut och extra glad är jag över vår damkollektion. Damkollektionen har förutom de rena funktionsplaggen fått en annan del med högre modegrad, kvinnligare passform och inte fullt så funktionsinriktade material som istället valts för sitt utseende och sin känsla. Idag står dam för 18 procent av Galvin Greens försäljning men den andelen ska öka i och med den större satsningen på dam.

Rapport från den svenska Golfmässan

Hos Nike Golf var det Toumas Maki, golfansvarig i Norden, som berättade om märkets nyheter. På klubbsidan har de nu tre tydliga linjer; Victory Red för den duktiga golfaren som vill kunna forma sina slag, SQ för de som vill slå långt och rakt samt Slingshot för medel- och höghandicaparna. Victory Reds nya driver har en hosel som ger hela 32 olika inställningar. På skosidan ser det grymt bra ut. Tigers nya modell är första gången inte helt i skinn. På sidorna sitter istället materialet Ballistic Mesh som andas bättre och är mer stryktåligt. Dessutom är det riktigt snyggt. För alla sneakerfans finns modellen Anthem som inte liknar något annat på golfbanan.

Rapport från den svenska Golfmässan

Fredrik och Bengt Nilsson på Easygreen visste inte om de var mest exalterade över den tredje generationen av vagnen Clicgear eller den nya golf-GPS:en On Par. Clicgear 3.0 är nu ännu enklare att fälla ihop, den har fler fästen för tillbehör och designen har blivit lite renare. On Par har ett grafiskt gränssnitt som visar hålets layout och där du själv kan välja till vilken punkt den ska mäta avståndet. Dessutom har den ett inbyggt scorecard och kan föra statistik över längden på dina slag och även föreslå en klubba för det aktuella avståndet. Till våren kommer runt 400 svenska banor att vara uppmätta med hjälp av Lantmäteriets satelitkartor. Det roliga var att under vårt samtal fick Fredrik att samtal från en konsument som sett en annans med On Par och ville veta var han kunde köpa den. Han skulle bara ha en och jag tror att GPS kan bli en riktigt stor produkt. Det är inte bara en rolig pryl – den sparar dessutom tid och slag på banan.

Rapport från den svenska Golfmässan

Fia Mineur på Puma visade märkets senaste golfsko Cell Fusion. Puma prisade spiksystem Smart Quill har utvecklats så att det nu finns utbytbara spikar och den här modellen har fått Pumas dämpningssystem Cell under både häl och framfot. Skon har dessutom ett Sympatexmembran och Puma lämnar två års garanti på vattentätheten. På klädsidan finns färgerna och mönstrena kvar men de är lite nedtonade. Kvaliteten på material och sömnad har höjts och passformen har blivit mer konsekvent genom hela linjen.

Rapport från den svenska Golfmässan

Som vi berättade om i senaste Golf Busines har Prestige Golf och On Course slagit ihop sina verksamheter. Målet är att bli ett stort märke i det nedre prissegmentet och en mycket viktig del i märket kommer att bli det stora tillbehörsprogrammet. Runt 70 olika tillbehör kommer att finnas till våren och allt kommer att vara förpackat på ett snyggt och enhetligt sätt för att göra tillbehörsväggen tilltalande.

Rapport från den svenska Golfmässan

Innan vi gav oss för dagen sjönk vi ned i sofforna hos en mycket nöjd Fredrik Stenberg på Cutter & Buck. – Det är en otrolig skillnad mot förra året, säger Fredrik. Då var det tomt i vår monter hela mässan men nu har vi haft fullt upp och alla säger att det ser så bra ut. Hela kollektionen är designad av svenskar med mycket input från England och nu är Cutter & Buck det vi vill att märket ska vara. Kollektionen är en mix av randiga pikéskjortor och funktionsplagg där de fått hjälp av Crafts produktutvecklare. Det är en kollektion där både unga och gamla kan hitta sina favoriter, en kollektion med mycket färg och mycket funktion.

Rapport från den svenska Golfmässan

Det var en ganska utförlig rapport från den svenska golfmässan. Nu är det dags att spela en runda på Sands GK för att göra upp om vem som är den bästa golfaren på Sportfack. Om jag vinner lovar jag att ni får reda på det – om inte ska det tystas ned&

Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan

Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan Rapport från den svenska Golfmässan

Relaterat företag i Sportregistret

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.