Klockren kvalitet och ingredienser som telefondisciplin, Gore-Tex, kunden är kung, Polartec och att butikerna ska ha sin lönsamhet, har fått landets butiker att utse 8848 Altitude till landets tredje bästa sportleverantör.
8848 Altitude har fått sina törnar på resan till pallplaceringen. 1996 satsade de till exempel på ljusblå vinterjackor som de enkelt sålde in till butikerna, men tyvärr ville inte kunderna ha dem. Omsättningen störtdök året efter från 10 till 4,5 miljoner kronor. Tuffa tider och en hård styrelse bestående av Lars Samuelsson och Nils-Ole Ehrstedt tvingade företaget att under några år snåla och gifta ihop grundarnas designsjälar med affärsverkligheten.
– Det var bara gnet under den perioden, minns Magnus Berggren som är vd, designer och delägare i 8848 Altitude.
Sammantaget skapades ett litet spjutspetsföretag inom funktionskläder vars fokus idag ligger på affärsmässig design. Det klokaste företaget gjorde under läroåren var att de skapade en barnkollektion 2002. De tog runt 1.000 kronor för en vinterjacka i butik. Det blev succé:
– I Norrland är suget efter våra barnkläder så kraftigt runt skolstarten att butiker har köplistor där föräldrarna kan anmäla sitt intresse, säger Magnus.
På vuxensidan finns deras jackor från runt 1.800 kronor till 6.000 kronor.
– Vi svarar alltid i telefon, säger Magnus när han förklarar deras uppnådda 2:a plats i Serviceklassen.
Och kan de inte svara eftersom de redan talar i telefonen hör de av sig snabbt. Det gjorde marknadschefen Per-Oscar Berggren när Sportfack ringde för att boka intervjutid.
I samma servicepaket ingår att få iväg order samma dag som de kommer in, att besöka butikerna och hålla clinics samt att ge butikerna självbestämmande vad gäller reklamationer. Kundklagomål ska behandlas enligt devisen: ”Kunden har alltid rätt!”.
Magnus förklarar också att det är nästintill en hederssak för dem att hellre fria än fälla när det kommer till reklamationer:
– Kommer en kund in i butiken och visar att dragkedjan är trasig, eller om de ringer till oss, så ska hon ha en ny jacka. Vi ska vara ”The good guys”!
När det gäller leveranser så kom bolaget sjua.
– Vi ska bli bättre där!, konstaterar Magnus när han får veta placeringen.
Det är ett löfte som 8848 Altitude har förutsättningar att kunna hålla. Från och med 1 januari 2009 kommer de själva att skeppa iväg leveranserna från det nybyggda kontoret med höglagret på Vevgatan 13 i Borås. En investering på cirka 30 miljoner kronor.
– Då kan vi inte längre skylla på en tredjepartsleverantör, flikar Per-Oscar in.
Men åttondeplaceringen i reklamationsklassen drar ner stämningen i showroomet – i två sekunder.
– Hm, vi tycker vi är duktiga på reklamationer. Men är det vad butikerna tycker så är det en fråga vi får sätta tänderna i, säger Magnus.
Det vilar som sagt inga sura miner över 8848, utan de konstaterar att nu när de äntligen kommit med på Sportfacks lista så har de fått någonting att mäta och jämföra sig med i framtiden.
Sämst gick det i Säljstöd där de kom på 46:e plats. Den placeringen känns inte bra, men de båda Berggrenarna konstaterar att deras täta relation med Intersport, som själva skyltar sina butiker och inte arbetar med shop-in-shop, gör det svårt att aktivt jobba med skyltning och ”point of purchase”. I Danmark däremot satsar danska Intersport på shop-in-shop så där kommer det öppnas 25 stycken 8488 Altitude-in-shops.
– Vi tar utmaningen, säger Magnus Berggren och låter förstå att butikssäljarna ska få bättre försäljningshjälp i framtiden.
Butikerna hyllar Boråsföretaget för deras förmåga att leverera lönsamhet till dem och placerar dem därför näst bäst i kategorin. Magnus skojar och säger att han fick gåshud av placeringen. Han förklarar att det är enkel businesslogik som driver dem: Tjänar butikerna pengar på dem så tjänar de pengar på butikerna. De ser alltid till att butikerna har sin 52-marginal. Per-Oscar och den nytillträdde exportchefen Fredrik Käll tar analysen lite djupare och förklarar att varumärket har en bra genomförsäljning i butikerna för att de levererar rätt modeprodukter till rätt pris till rätt målgrupper i rätt tid.
Placeringen högst upp på kvalitetstronen får boråsarna att gå i taket! Även om Magnus överdriver om ”tårar i ögonen” så är inte glädjetårarna långt borta. Men hur kan ett gäng knallar klå resten av världen i kvalitetstävlingen?
Den resan började redan på 80-talet. Kvalitetskänslan präglades in i 8848-grundarna redan på Textilhögskolan då Magnus och kompanjonen Anna Larsson delade skolbänk. 1990 fick de som JC-medarbetare uppdraget att för Marwin Sports designa en Mount Everestjacka åt den svenska Mount Everest-expedition som JC var med och sponsrade. Där kom både Gore-Tex och Polartec in i deras designliv. Anna Larsson berättar att en del av företagets styrka är att de sänder med mönsterritningar och färdigsydda prototyper från Sverige till fabriken i Kina. Det minimerar risken för att det ska uppstå några fel. De väljer sedan kvalitet i alla led. Magnus berättar att de själva har utvecklat sitt eget andasmaterial A-tec och låter tillverka det i Sydkorea eftersom kvaliteten är bättre där.
– Vi betalar hellre ett högre pris för materialet i våra kläder än använder något vi inte kan stå för, säger han.
Deras kvalitetstänkanden har även med tiden stärkt deras självkänsla. Magnus berättar att de länge kände sig som en kusin från landet när de deltog på Ispo. Idag tycker de att de har all rätt att vara där med sina produkter.
Och helt kassa kan de inte vara eftersom de har blivit inbjudna att bygga en shop-in-shop i schweiziska Trendmania i Lausanne.
– Vi har ett bra självförtroende nu, säger han.
Slutligen slog sig bolaget in som trea i Efterfrågan. Placeringen är ett bevis på att 8848 Altitude håller kvalitets- och designfanan högt samt erbjuder kunderna en bra prisbild i sina olika produktsegment. Detta har i sin tur lett till att slutkonsumenterna efterfrågar sortimentet. Sortimentet är inte marknadsföringsdrivet. Visst annonserar 8848 i skidtidningar, har webbannonser i nätmagasin som Freeride.se, samannonserar med Intersport och sponsrar skidfolk av rätt ambassadörsvirke.
Men:
– Den viktigaste marknadsföringen utför konsumenterna när de köper och rekommenderar våra produkter till sina vänner, säger Magnus och konstaterar att nu blir det tårta.
Av: Tore Tobiasson
Relaterat företag i Sportregistret
W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.