Gear of the year avgjort

Sportfack delade på söndagskvällen ut 11 priser i den nyinstiftade produkttävlingen Gear of the year. Prisets syfte är att lyfta fram leverantörer, varumärken och sportprodukters design, funktion och ekonomiska betydelse för sportbranschen. Under festliga former och stor publik mottog bland annat gogglesutvecklarna hos Dr. Zipe det kanske mest prestigefyllda priset – ”Årets svenska varumärke”. Dr.…

Sportfack delade på söndagskvällen ut 11 priser i den nyinstiftade produkttävlingen Gear of the year. Prisets syfte är att lyfta fram leverantörer, varumärken och sportprodukters design, funktion och ekonomiska betydelse för sportbranschen.

Under festliga former och stor publik mottog bland annat gogglesutvecklarna hos Dr. Zipe det kanske mest prestigefyllda priset – ”Årets svenska varumärke”. Dr. Zipe och leverantören, Future trading, prisades för sina extremt goda försäljningsframgångar som de döskalleutsmyckade skidglasögonen gett Göteborgsföretaget under 2007.

Flera svenska företag prisades under kvällen. Icebug, även de från Göteborg, segrade i kategorin ”Årets innovation skor” med sitt Bugweb, ett system av löstagbara dubbar som enkelt appliceras på flera av Icebugs olika skomodeller.

Boråsbaserade Craft underställsprodukter Pro Zero Extreme är extremt populära och har sålt grymt bra under 2007. Därför prisades företaget i kategorin ”Årets produkt konfektion”.

Konfektionsgiganterna Peak Performance gick inte heller lottlösa från galan. Gear of the years jury imponerades av företagets ekonomiska resultat och ett företagsvårdande som enligt juryn är ”ett föredöme i sportbranschen på många sätt” och utsåg företaget till ”Årets varumärke konfektion”.

Segrare i Gear of the year ska vara produkter som lätt kan associeras med året som gått. Inom en kategori var detta speciellt tydligt. I kategorin ”Årets produkt skor” segrade nämligen inte helt oväntat Foppatoffeln eller Cayman som Crocs modell egentligen heter. Juryn poängterar att skon ”lyckades med bedriften att få in den icke-typiska sportkunden till just sportbutiken.” Ett faktum som är oerhört värdefullt för sportbranschen när slaget om kundens gunst hårdnar allt mer i Shopping-Sverige. Dessutom blev svenska Freebandy, den nya varianten av innebandy, korad till ”Årets nykomling”.

Nike var ensam om att ta hem två priser vid galan, båda med betoning på företagets innovationsförmåga. Dels prisades man inom kategorin ”Årets innovation hårdvara ”för den fyrkantiga golfdrivern Sasquatch som blivit en ny milstolpe i golfbranschen. Dessutom fick Nike priset för ”Årets innovation konfektion”, där priset gick till funktionströjan Nike Sphere Macro React som har fjäll som öppnar sig för extra god fukttransport när det behövs.

Prisutdelningen var kulmen på ett prisevent som under vintern kommunicerats ut i Sportfacks papperstidning. Efter att butiker, leverantörer och andra aktörer på den svenska sportmarknaden nominerat till de 11 kategorierna samlades den fyra män och kvinna starka juryn för en dags överläggningar då samtliga produkter fick känna på hårda men rättvisa nypor. I juryn ingick Martin Kössler, Ispos (Ispo är världens största sportmässa) representant i Norden samt ordförande i Scandinavian Outdoor Group, Mårten Pettersson redaktör Åka skidor, som ansvarar för tester och produktsidor på Åka Skidor, Utemagasinets testredaktör Kalle Grahn, formgivare Saga Aräng samt Mattias Björklund, redaktör på Sportfack och juryns ordförande.

Samtliga vinnare:

Årets svenska varumärke – Dr. Zipe

Årets varumärke konfektion – Peak Performance

Årets varumärke skor – Keen

Årets varumärke hårdvara – Burton

Årets produkt konfektion – Craft Pro Zero Extreme

Årets produkt skor – Crocs Cayman

Årets produkt hårdvara – Marker The Duke

Årets innovation konfektion – Nike Sphere Macro React

Årets innovation skor – Icebug Bugweb

Årets innovation hårdvara – Nike Sasquatch

Årets nykomling – Freebandy

Av: Mattias Björklund

Relaterat företag i Sportregistret

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.