När Craft 1999 bytte koncept och bestämde sig för att de i framtiden bara skulle jobba med funktionsinriktade plagg för seriösa motionärer och elitutövare försvann de alpina plagggen från kollektionen. Nu, nio år senare, gör alpinplaggen comeback. Under sloganen ”Raised to race” lanserar Craft sin alpina kollektion på Swesport i mitten av januari nästa år.…
När Craft 1999 bytte koncept och bestämde sig för att de i framtiden bara skulle jobba med funktionsinriktade plagg för seriösa motionärer och elitutövare försvann de alpina plagggen från kollektionen. Nu, nio år senare, gör alpinplaggen comeback.
Under sloganen ”Raised to race” lanserar Craft sin alpina kollektion på Swesport i mitten av januari nästa år. Sloganen antyder att det inte handlar om baggypants och kaxiga mönster.
– Vi vill att vår alpina satsning ska matcha våra andra kollektioner inom läng, cykling och löpning, säger Crafts vd hans Larsson. Freeride är inget för oss, vi vill verka inom tävlingssegmentet av den alpina åkningen. Vi tror också att traditionella sporter består och det märks inte minst på det stora TV-intresse som finns för den alpina världscupen.
Craft vill göra en alpin racingkollektion som är modern i sitt formspråk och som är helt utan kompromisser. Craft kommer att använda sig av Gores senaste material och passformen kommer att vara tajtare än mycket av det som finns på marknaden idag. För att hamna rätt har de tagit hjälp av världscupåkaren Fredrik Nyberg vid utvecklingen av kollektionen.
Precis som inom längd, cykel och löpning kommer Craft att dela in sin alpinkollektion i grupperna Elite, Performance och Active. Elite kommer att vara för tävlingsåkare och även innehålla fartdräkter för alla disciplinerna. Här skalas allt som inte är absolut nödvändigt bort. Det är inga kompromisser mellan funktion och komfort – funktionen kommer alltid främst. I gruppen Performance är stilen densamma, men här är det mer komfort så att även de som inte lever för att jaga hundradelar kan känna sig hemma. I Active blir komfortaspekterna än mer framträdande.
– Vi jobbar hårt för att ta fram innovativa lösningar, säger Hans Larsson. Vi sätter isyxan så högt det bara går vad det gäller tekniska lösningar, funktion och prisbild. Under utvecklingsarbetet har vi hela tiden snackat maximal funktion.
Målgruppen är alltså alpina tävlingsåkare och alla som gillar den sortens åkning. Nu när nästan all fokus inom alpint ligger på friåkning är det inte så många märken kvar inom racingsegmentet. Goldwin, Spyder och Kjus blir Crafts stora motståndare, men med en modern stil och en design utan kompromisser ska Craft ge dem en match.
Av: Martin Willners
Relaterat företag i Sportregistret
- Craft of Scandinavia
Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.