Ultimate Nordic köper Hällmark

Ultimate Nordic köper Hällmark

Sport- och outdoordistributören Ultimate Nordic köper nu varumärket Hällmark. Målet är att bredda sortimentet och komma åt den växande trenden med utomhusmatlagning.

Publicerad

Hällmark har funnits sedan 2014 och säljer stekhällar med olika tillbehör och verktyg inom två marknadssegment: Outdoor och Garden.
– Från 2015 har vi vuxit kontrollerat med cirka 40 procent om året, främst inom gardensegmentet som en kompletteringsprodukt till grillar. På senare år har vi tydligare profilerat varumärket även inom outdoorsegmentet med ett bredare produktsortiment med till exempel smörgåsjärn och våffeljärn för tillagning över öppen eld, berättar Kenneth Hermansson, grundare av Hällmark och numera produktansvarig på Ultimate Nordic.
– Det har visat sig väldigt lyckosamt. Det senaste året har Hällmark vuxit med över 80 procent, mycket tack vare en stark trend runt utomhusmatlagning och det finns inget som tyder på någon avmattning, fortsätter han.
– Hällmark stärker och breddar Ultimate Nordic ytterligare. Vi är sedan tidigare redan starka inom outdoor och kan där tillföra ett säljnätverk. Det är också ett varumärke som kompletterar vårt övriga sortiment och öppnar upp för nya försäljningskanaler och målgrupper, säger Erik Jeverstam, ansvarig för Ultimate Nordic i Sverige.

Vilka nya kanaler och målgrupper kan det vara?
– Det är väl framförallt det segment som vi kallar Garden med matlagning i trädgården där vi breddar oss utifrån de kanaler vi har idag, säger Erik Jeverstam till Sportfack.

Bland storsäljarna finns förutom stekhällarna även en storsäljande kaffekanna. Det är rejäla pjäser med mycket gods, som kan hanteras över öppen eld med en pinne som verktyg. Ett av Hällmarks tydligaste kännetecken är annars handtagen som hämtat både funktion och inspiration från gamla vedspisar.
Ultimate Nordic, som har svenskt HK i Solna, Stockholm, äger sedan tidigare varumärken som Brusletto, Nordic Grip, Sport Doc och Sportquip. De fungerar även som distributör för varumärkena Leatherman, Ortovox, Buff, Ledlenser och Stanley med flera. Tidigare gick bolaget under namnet Trygve Alm.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206