Craft + Norge = Sant

Från 2022 och fem säsonger framåt är det Craft som klär upp norska längdskidåkare.

Craft + Norge = Sant

Svenska Craft är från och med 2022 ny huvudleverantör till världens mest framgångsrika längdlandslag Norge. Avtalet sträcker sig över fem säsonger.

Publicerad

För några år sedan skulle ovanstående rubrik antagligen ha varit otänkbar. En svensk konfektionsleverantör som går in över gränsen och tar över som sponsor till det allra heligaste i Norge, landets längdlandslag. Men tiderna förändras, till och med i en så pass traditionsrik och rätt så konservativ sport som längskidåkning. 

Norge har i sju säsonger tränat och tävlat i konfektion från hemmamärket Bjørn Daehlie. I en nyligen publicerad artikel i Verdens Gang, kommenterade varumärkets vd Øystein Bråta att man själva var de som ville avsluta samarbetet med norska längdskidförbundet. Bråta menade att sporten har stora utmaningar i och med att Norges herrar och damer och Sveriges damer blivit för dominerande det senaste årtiondet. Det norska varumärket siktar därför istället på att stötta det internationella skidförbundet och mindre landslag för att på sikt få till en bredd i skidsporten som varumärkets grundare, skidkungen Bjørn Daehlie menar inte funnits på länge. "På 80-talet kunde vi få stryk av Sverige, Ryssland, Finland, Italien och Tyskland. Idag är det vi och Sverige, knappt några andra länder existerar i toppen. Det vill vi ändra på, för sporten mår inte bra längre. 

Craft ser verkar se annorlunda på detta. I och med avtalet, som träder i kraft efter att nästa säsong som dessutom är en OS-säsong, klär Boråsbördiga Craft upp världens två bästa skidlandslag sm numera helt dominerar sporten, Norge och Sverige. Avtalet är spektakulärt och väcker frågor. Kommer Craft utveckla olika plagg för de två landslagen, vilka teknologier kommer delas och vilka kommer att vara unika för blågult respektive rödblåvitt? När materialen, och inte bara hårdvaror som skidor och valla blir allt mer utslagsgivande vid idrott så blir det spännande att se hur de olika landslagen kommer att prestera och i vilka produkter från 2022 och framåt, tänker Sportfack.

Så här sa representanter från Craft och norska landslaget vid släppet av pressmeddelandet. 

– Craft har sedan länge en världsledande position inom design och utveckling av kläder för längdskidåkning. Avtalet med NSF är en av våra största satsningar någonsin inom denna kategori och ger oss stora möjligheter att stärka vår marknadsposition både i Norge och internationellt", säger Crafts vd Stefan Persson. Åkarna i det norska landslaget kommer att bära helt nyutvecklade plagg från vår senaste kollektion, produkter som dessutom uteslutande kommer vara tillverkade av hållbara material.

Samarbetet innebär att Craft kommer att förse de norska landslagsåkarna med längdåkningskläder för träning och tävling samt även löparskor och kläder för träning under sommarsäsongen.

– Norsk längdskidåkning är privilegierat som redan har säkrat en ny stark klädpartner efter OS-säsongen 2022. Vårt nya långsiktiga samarbete är ett hållbart och viktigt avtal för norsk längdskidåkning. Crafts utveckling de sensat åren är solid, och de vill också se till att åkarna bär kläder som i största möjliga mån är gjorda av hållbara och miljövänliga material, säger Norges landslagschef Espen Bjervig.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206