Helly-Hansen öppnar butik i Stockholm och fler följer

Helly-Hansen öppnar sin flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm i augusti 2021.

Helly-Hansen öppnar butik i Stockholm och fler följer

Efter att ha drivit butik i Stockholm på två olika adresser från 2008 tog Helly-Hansen ner skylten 2014. I sommar återkommer det norska varumärket till Sveriges huvudstad. Och bolaget vill öppna fler butiker i Sverige.

Publicerad

I sommar är Helly-Hansen tillbaka där man för drygt 10 år sedan började i Stockholm. I augusti öppnar man återigen egen butik på Hamngatan, denna gång på adressen 30-32, precis intill Sergels torg mittemot Gallerian i nyrenoverade lokaler. Butiken blir på 250 kvadratmeter och när Sportfack får fatt i försäljningschef Magnus Svahn är det just läget han är extra nöjd med.  

Varför är en konceptbutik viktig för er just nu? 
– Vi har tittat länge efter rätt läge; ska det vara fristående eller köpcentrum, vilken gata är bäst och så vidare. Nu känner vi att vi är på rätt plats både internt och med detta läge så detta känns som en kanonstart för vår egna retail. 

Helly-Hansens flaggskeppsbutik i Beckenbridge, Colorado.

Vad skiljer sig den här på Hamngatan från era tidigare butiker (2008 öppnade man butik på Hamngatan för att flytta till Drottnigngatan 2010 och sedan stänga 2014). Har ni något nytt fokus vad gäller produkter eller så?
– Väldigt mycket skiljer sig från vad vi hade tidigare om vi jämför butikerna, Vi justerade vårt sortiment, våra kategorier och vårt fokus för cirka fem år sedan, från att vara ganska breda inom många områden till att gå tillbaka till våra kärnområden. Vi är födda på vattnet och har växt upp på berget. Segling, mountain/outdoor, alpin skidåkning är våra fokusområden. Till detta så har vi lagt till urban, tekniska kläder för att säkerställa att vi är torra, varma och har en behaglig och snygg känsla i vardagen, baselayer/midlayer och workwear. I den här butiken kommer vi att ha delar av nästan alla kategorier med fokus på urban, segling och ski för dam, herr och barn.

Att öppna en flaggskepps/konceptbutik är dyrt för ett varumärke, hur motiverar ni denna satsning? 
– Det finns inte så mycket som inte är dyrt i dagens samhälle. Vi tror på att erbjuda konsumenten ett större utbud av våra produkter, ett tillägg till vad vi gör med våra återförsäljare. Det ena tar inte ut det andra utan vi tror att vi tillsammans kan lyfta utbudet och känslan för varumärket. Vi vill erbjuda kläder som fungerar till många. Vi jobbar väldigt starkt med professionella atleter och dess produkter kan vi nu än mer lyfta i vår egna butik. 

Helly-Hansens flaggskeppsbutik i Beckenbridge, Colorado.

Har hyrorna gått ned i city sedan coronan och var detta då ett enklare beslut för Helly-Hansen?
– Nej, läget har varit vår huvudsakliga prioritet, vi har funderat länge och nu kom läget vi ville ha och letat efter.

Hur har året som gått påverkat Helly-Hansen i Sverige?
– Året har såklart varit väldigt speciellt för oss alla. Vi var oroliga i mars, april men såg sedan ganska snabbt att svenska konsumenter valde att gå ut, fixa båten, vara på vattnet och laga mat utomhus. Detta var såklart väldigt positivt för oss och andra varumärken i våra kategorier. Trenden med att vara ute fortsätter nu och vi hoppas att den stannar. Resor kommer såklart komma tillbaka men efter att ha pratat med många inom olika branscher så är vi nog alla ganska överens om att vi är många som lärt oss att tycka om vårt avlånga land och utnyttja alla olika möjligheter det ger oss. 

Blev ni tvungna att göra några personalförändringar? 
– Vi har haft en som slutat och anställt en ny ersättare så vi är fulltaliga vilket känns väldigt bra.

Vad tror du kommer göra att er butikssatsning blir framgångsrik?
– Att vi erbjuder det vi vet konsumenterna vill ha. Här handlar det mycket om att se vad kunderna som besöker vår webshop söker efter och köper. Vi jobbar med tekniska produkter, och det blir också fokus för oss att hålla en hög kvalitet på informationen kring våra teknologier och vårt hållbarhetsarbete. 

Något annat jag glömt fråga om som du vill berätta? 
– Vi tittar faktiskt på att finna fler butiksmöjligheter i Sverige. Efter centrala Stockholm så ligger fjällen och kusten närmast till hands.

Helly-Hansens flaggskeppsbutik i Beckenbridge, Colorado.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206