Craft satsar vidare på löpning – lanserar team av världslöpare 

Högst profil i Crafts löparteam håller antagligen marathon- och ultralöparen Tommy Rivs.

Craft satsar vidare på löpning – lanserar team av världslöpare 

För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.

Publicerad

För en dryg månad sedan lanserade bolaget CTM Ultra Carbon, Crafts första löparsko med inbyggd kolfiberplatta. Den zebramålade trailskon fick direkt stor uppmärksamhet och har hos flera butiker och kedjor sålt soprent.

Craft stannar inte där. Nu lanserar bolaget Craft Elite Run Team, ett lag i absolut världsklass. Laget kommer att tävla över hela världen i långdistanslopp med fokus framförallt på trail. Craft berättar för Sportfack att löparna dessutom, i sann Craft-anda, vara djupt involverade i utvecklingen av nya skor och plagg.

Teamet består av sju världslöpare, kvinnor och män från hela världen och där en svensk ingår i Alexander Holmblad. Högst profil i teamet håller antagligen marathon- och ultralöparen Tommy Rivs. Som medlem i Team USA har han ett VM-guld i marathon från Qatar. Med sitt rejäla skägg (tänk när Forrest Gump testade långlöpning i filmen med samma namn) och sin extremt vältränade kropp röner han rejält med uppmärksamhet var han än befinner sig. Sorgligt nog fick Tommy en cancerdiagnos under 2020 men de senaste rapporterna visar att han är på bättringsvägen.

Crafts Product & Marketing Director Daniel Högling.

Löparna i Craft Elite Run kommer att tävla i CTM Ultra Carbon samt den kommande race-versionen CTM Ultra Carbon Race Rebel. Nyckeltävlingar under 2021 kommer att vara Ultravasan och Fjällmaraton i Sverige samt flera av loppen i den nyligen inrättade Spartan Trail Series där Craft är huvudsponsor.

Sportfack fick tag i Crafts Product & Marketing Director Daniel Högling för ett snack om bolagets utvidgade löparsatsning.

Daniel, varför blir det en storsatsning på trail och ultralöpning från Craft just nu?

– Det har väl pågått under en ganska lång tid. Vi har utvecklat vårat erbjudande men ser att den här löpningen som fenomen växer på framför allt sommaren men också vintern numera. Vårt DNA är ju uthållighetsidrott och då ligger ju även långdistanslöpning väldigt nära Craft. Då föll det sig ganska naturligt. 

CTM Ultra Carbon är en relativt dyr sko. Blir det fler skosläpp i fler prissegement närmaste tiden?

– Snart släpps raceskon CTM Ultra Carbon Race Rebel (200 gram). Fler skor ligger i pipen både i år och de närmaste åren just inom trail och ultra. CTM Ultra Carbon bereder väg och det kommer fler modeller efter den.

En av teamets tävlingsskor blir givetvis en nysläppta CTM Ultra Carbon.

Löparna i Craft Elite Run kommer att tävla i CTM Ultra Carbon samt den kommande race-versionen CTM Ultra Carbon Race Rebel. Nyckeltävlingar under 2021 kommer att vara Ultravasan och Fjällmaraton i Sverige samt flera av loppen i den nyligen inrättade Spartan Trail Series där Craft är huvudsponsor.

Sportfack fick tag I Crafts Product & Marketing Director Daniel Högling för ett snack om bolagets utvidgade löparsatsning.

Daniel, varför blir det en storsatsning på trail och ultralöpning från Craft just nu?

– Vi har arbetat med det här under flera år, men det är först nu vi är redo att ta nästa steg, både vad gäller själva produkterna men också hur vi är organiserade. Sen har det väl inte undgått någon att löpningen som fenomen växer sig större för varje dag, framförallt vad det gäller ultra- och långdistanslöpning. Vi har också noterat att dagens löpare springer året runt, oavsett väder, vilket är glädjande eftersom vi har bakgrund i vintersporter där uthållighet är i fokus.

CTM Ultra Carbon är en relativt dyr sko. Blir det fler skosläpp i fler prissegement närmaste tiden?

– Fler skor ligger i pipen både i år och de närmaste åren just inom trail och ultra, så ja, det är det flera spännande nyheter på gång.

Hur kommer det att synas att Craft satsar på trail- och ultralopp runt om i världen?

– Dels har vi ambassadörerna som vi knutit till oss via dels våra sociala medier men också deras egna kanaler. Sedan är vi partner med Ultravasan och officiell sponsor till Spartan Trail Series där löparna kommer delta i flera lopp. De här i grunden amerikanska trailloppen finns nu över hela världen, t.ex. ingår nu vårt svenska Fjällmarathon här. (som nu inom Spartan–franchise vuxit till en veckas aktiviteter med ett tiotal varianter och delsponsorer, reds anmärkning).

Hur viktigt är segmentet löpning numera för Craft?

– Man ska ha respekt för att det tar några år att bygga upp ett segment till något riktigt stort. Våra största segment är fortfarande underställ och cykel. Dessutom ökar lagsport som rejält. Men löpning ökar otroligt mycket och har i och med lanseringen av CTM Ultra Carbon fått ytterligare skjuts. Till exempel får vi extremt fin feedback i USA som är en tillväxtmarknad för oss inom löpning. Under 2021 räknar vi med att se jättefina siffror för löpning.

Hur kommer ni att arbeta med teammedlemmarna för att de ska kunna bidra med produktutvecklingen?

– Egentligen på samma sätt som vi jobbar med inom alla när vi jobbar på den högsta nivån. Atleterna ska agera bollplank och kunna påverka. De är redan igång och provar prototyper för 2022 och 2023. Produktmässigt rör det sig om alltifrån kläder till skor där de rapporterar löpande sina erfarenheter från löpningen och ger oss feedback på allt från små detaljer som snörsystem till olika sulmaterial och allmän löpkänsla. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206