1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Amerikanska Merrell, som firar 40 år i år, har nu passerat 25 miljoner par sålda skor av modellen Moab. Visserligen under många års försäljning och antalet avser worldwide, men ändå. Det är mycket för en vandringskänga. Nästan som om alla invånare i Norden hade varsitt par. Merrells nordiska marknadschef Adan Svensson förklarar vad han tror är förklaringen bakom konsumenternas förtroende.
– Jag tror det delvis beror på kontinuiteten, att den funnits sedan 2007 och kunden känner igen sig i den. Vi har många återkommande kunder som periodvis skickar bilder på sitt fjärde eller femte par de är inne på.
– Och trots att det är en vandringssko med egenskaper som en vridstyv vandringskänga har, så har den ändå ett mångsidigt och brett användningsområde. Modellen passar egentligen alla som går dagliga promenader, vandrar, använder den som fritidssko eller i yrket, menar han.
Skon verkar även fungera bra i butiksledet, där alla produkter som "förklarar sig själv" är till stor fördel för butikspersonalen. Det är inte bara sporthandeln som säljer skon, modellen finns representerad även hos ortopedbutiker.
– I butik är det en problemlösare med sin breda läst, sköna instegskomfort och utrymme i tåboxen. Även de tekniska egenskaperna med Vibram-yttersula och Gore-Tex gör att den blivit populär. Den säljer även bra hos många ortopeder och speciellt till de som behöver ilägg, berättar Adam Svensson.
Och i år 2021, under mars månad, lanserar företaget två nya versioner av Moabskon. Egenskaperna ska likna den klassiska modellen, i passformen och i lästen, men med en "snabbare" yttersula och mer dämpning. Kanske för att appelera till de nyare grenarna av vandring; speedhiking med lätt packning och även för trailfolket som gärna gåspringer i bergen. De två nya modellerna heter Moab Speed och Moab Flight (trailsko). Tanken med de två nya versionerna är att även kunna tilltala den nya generationens oudoormänniskor, som ofta är uppvuxna i sneakers istället för gummistövlar och Graningekängor.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Isponytt: Löpning har seglat upp som en riktig boomsport under 2020. Runners World presenterade nyligen nya data om löparnas beteenden under Ispo Online.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen