Saucony blir titelsponsor för BAMM

Saucony blir titelsponsor för BAMM

Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.

Publicerad

Adrian Gehrig, vd, Saucony Norden.

När BAMM startade för mer än 25 år sedan var trail, eller fjällöpning, något helt nytt i Sverige. Nu har både renarna och svenska folket vant sig. Skovarumärket Saucony går in i tävlingen från 2021 som titelsponsor, med ambitionen att involvera och inspirera deltagarna under det kommande året.
– Att ingå ett samarbete med BAMM är som att komma hem. Vi är många Sauconylöpare som genom åren hänförts av den genuina och tuffa utmaning som evenemanget i Björkliden är, och hur det främjar intresset för löpning i den nordiska naturen. För oss som varumärke är det otroligt viktigt att våra samarbeten ger löpare unika och starka upplevelser som får dem att inspirera andra till att springa, säger Adrian Gehrig, vd för Saucony i Norden, i ett pressmeddelande.
– Saucony BAMM blir ytterligare en viktig kugge i vår målsättning att vara Nordens ledande varumärke och inspiratör inom löpning, och i detta samarbete med särskilt fokus mot terräng- och fjällöpning, fortsätter han.

Mjölksyreläge på berget.

Loppet sticker ut i den svenska terrängloppscirkusen, eftersom deltagarna springer i par och väljer mellan distanserna 10, 30, 50 eller 70 kilometer - där de tre sistnämnda innebär utmanande orientering över två dagar med övernattning på fjället. Strax före starten delas kartor och banor ut och det är först då deltagarna kan börja planera sina vägval.
Tävlingen i år, 2020, ställdes in av naturliga skäl. Så för 2021 är förväntningarna stora, både från arrangörshåll och från Sauconys sida.
– Vi vill sprida glädje, gemenskap och visa upp den enormt vackra natur vi har i norra Sverige och Norge, och att göra det med Saucony som delar våra värderingar gör jobbet och resan så mycket roligare. Vi är enormt glada att hitta en partner som utvecklar produkter till löpare med höga krav och produkter man kan lita på i alla situationer, säger Per Jonsson Öhlin, tävlingsledare för BAMM, i samma pressmeddelande. 

Deltagarna kommer under det kommande året få ta del av Saucony BAMM-produkter, specialerbjudanden och en hel del annat, som föreläsningar, träningar och utrustningsskola inför loppet.
– Har man aldrig sprungit Saucony BAMM är det svårt att föreställa sig vad som väntar. Frihetskänslan, som löpningen ger i BAMM:s obanade och avlägsna terräng genom häpnadsväckande fjällvidder, är unik i Norden. Deltagarna står inför en tuff, extremt spännande och rolig utmaning som utspelar sig i naturen kring Björkliden och Riksgränsen. Med evenemanget hoppas vi även kunna stärka banden ännu mer till Sveriges alla trailentusiaster, säger Ebba Jacobsson, marknadschef för Saucony i Norden.

On
Off

0 kommentarer

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

  • Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-28 11:50

  • Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.

    Nyheter Mattias Björklund, 2020-12-26 07:21

  • På nytt jobb: Eric Hammel

    På nytt jobb: Eric Hammel

    Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.

    Nyheter Tommy Jeppsson, 2020-12-21 15:15

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206