Saucony blir titelsponsor för BAMM

Saucony blir titelsponsor för BAMM

Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.

Publicerad

Adrian Gehrig, vd, Saucony Norden.

När BAMM startade för mer än 25 år sedan var trail, eller fjällöpning, något helt nytt i Sverige. Nu har både renarna och svenska folket vant sig. Skovarumärket Saucony går in i tävlingen från 2021 som titelsponsor, med ambitionen att involvera och inspirera deltagarna under det kommande året.
– Att ingå ett samarbete med BAMM är som att komma hem. Vi är många Sauconylöpare som genom åren hänförts av den genuina och tuffa utmaning som evenemanget i Björkliden är, och hur det främjar intresset för löpning i den nordiska naturen. För oss som varumärke är det otroligt viktigt att våra samarbeten ger löpare unika och starka upplevelser som får dem att inspirera andra till att springa, säger Adrian Gehrig, vd för Saucony i Norden, i ett pressmeddelande.
– Saucony BAMM blir ytterligare en viktig kugge i vår målsättning att vara Nordens ledande varumärke och inspiratör inom löpning, och i detta samarbete med särskilt fokus mot terräng- och fjällöpning, fortsätter han.

Mjölksyreläge på berget.

Loppet sticker ut i den svenska terrängloppscirkusen, eftersom deltagarna springer i par och väljer mellan distanserna 10, 30, 50 eller 70 kilometer - där de tre sistnämnda innebär utmanande orientering över två dagar med övernattning på fjället. Strax före starten delas kartor och banor ut och det är först då deltagarna kan börja planera sina vägval.
Tävlingen i år, 2020, ställdes in av naturliga skäl. Så för 2021 är förväntningarna stora, både från arrangörshåll och från Sauconys sida.
– Vi vill sprida glädje, gemenskap och visa upp den enormt vackra natur vi har i norra Sverige och Norge, och att göra det med Saucony som delar våra värderingar gör jobbet och resan så mycket roligare. Vi är enormt glada att hitta en partner som utvecklar produkter till löpare med höga krav och produkter man kan lita på i alla situationer, säger Per Jonsson Öhlin, tävlingsledare för BAMM, i samma pressmeddelande. 

Deltagarna kommer under det kommande året få ta del av Saucony BAMM-produkter, specialerbjudanden och en hel del annat, som föreläsningar, träningar och utrustningsskola inför loppet.
– Har man aldrig sprungit Saucony BAMM är det svårt att föreställa sig vad som väntar. Frihetskänslan, som löpningen ger i BAMM:s obanade och avlägsna terräng genom häpnadsväckande fjällvidder, är unik i Norden. Deltagarna står inför en tuff, extremt spännande och rolig utmaning som utspelar sig i naturen kring Björkliden och Riksgränsen. Med evenemanget hoppas vi även kunna stärka banden ännu mer till Sveriges alla trailentusiaster, säger Ebba Jacobsson, marknadschef för Saucony i Norden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206