Peak Performance satsar på ökad hållbarhet

Peak Performance hållbarhetsarbete sammanfattades i somras i Sustainability Performance Report.

Peak Performance satsar på ökad hållbarhet

I somras släppte Peak Performance sin andra Sustainability Performance Report. Bland många projekt ska bolaget bli fluorkarbonfria om två år och använda enbart hållbara material i sin produktion före 2026. Sportfack fick ett hållbart samtal med vd Sara Molnar.

Publicerad

Peak Performance Sustainability Performance Report är en diger lunta med stora mål. Före 2026 ska Peak Performance övergå till 100 procent hållbara material i sin totala produktion och till 2022 ska bolaget inte tillverka något plagg som innehåller farliga fluorkarboner. I rapportens inledning redogör vd Sara Molnar om Peak Performance pågående hållbarhetsarbete. Därför ringde vi upp henne för att fråga lite mer om arbetet i praktiken.

Vad betyder hållbarhet för er på Peak Performance?

– För oss på Peak Performance är hållbarhet en självklarhet. Vi vill verka till en aktiv livsstil och att människor ska vara ute i naturen. Om vi inte står för hur vi producerar och hur vi behandlar människor, så är vi illa ute. Men som ett skandinaviskt varumärke kan vi nog ha varit blygsamma i vår kommunikation kring allt bra vi gör. På frivillig basis och ur eget intresse, har vi själva satt upp tuffa krav och vill även bli bättre på att kommunicera att vi har det. 

Rapporten innehåller flera ambitiösa mål att sätta för en stor spelare som ni. Hur ska ni nå dit?

– Det här är tuffa mål men vi är vana att leverera. Vi har valt ut 25 olika fokusmål där vi ser att vi kan påverka. När det kommer till produkten har vi satt upp tre fokusområden: fibrer, process och innovation. Det gäller inte att bara titta på vilka fibrer vi väljer utan också hur de sen processas till att bli det färdiga materialet. Här kan det vara stor skillnad i både energi, vatten och kemikalieåtgång. Innovation har alltid varit en drivkraft när vi designar våra produkter och vi tror att vi verkligen måste vara öppna för nya innovativa material, teknik och processer om vi ska kunna nå våra mål.

Sara Molnar, vd Peak Performance.

Vi har också valt att engagera oss i klimatfrågan eftersom vi har en stor påverkan på klimatet. Vi vet att produktionen av våra produkter står för cirka 95 procent av vår klimatpåverkan och vi har genom projekten, UN Fashion Charter for climate Action samt STICA – Swedish Textile Initiative for Climate Action (där även bla Lundhags och Didriksons ingår), kommunicerat vårt mål att reducera vår klimatpåverkan med cirka 50 procent fram till år 2030. Hur vi ska göra detta vet vi ännu inte helt och hållet, men det kommer bli viktigt att samarbeta för att nå detta mål. Både med våra leverantörer, B2B-partners och även med andra varumärken. 

Vad skulle du säga är det viktigaste i Peak Performance hållbarhetsarbete? 

– Det svåraste är att utkristallisera vilken sak som är absolut viktigast. Om vi bara skulle gå in på vilka fibrer som vi ska använda och då istället använda jättemycket energi eller vatten har vi misslyckats. Det handlar om att se hela näringskedjan och ta ansvar även för de delarna som kan göra lite ont. Vi värdesätter långa relationer med våra leverantörer, många av dem har vi jobbat med i 10 år eller mer. Vi besöker alla våra leverantörer regelbundet och har en relation till dem, inte bara affärsmässigt. Våra partnerleverantörer träffar vi årligen och utbyter då erfarenheter och lyfter det som är viktigt. Hållbarhet är alltid en viktig del av dessa möten men också att lyfta "Best Practice" och låta leverantörerna presentera vad de gör för varandra.

– Alla våra leverantörer som finns i länder med ökad risk för att inte följa mänskliga rättigheter ingår i ett program för "social compliance" genom Amfori/BSCI (Business Social Compliance). Programmet innebär att man gör en riskbedömning, auditerar samt gör en plan för korrigeringar av eventuella avvikelser från vår uppförandekod. Detta följs sen upp av vårt team i Hong Kong. Vi besöker också regelbundet alla våra leverantörer och då ser vi att inte bara arbetsmiljön är viktig utan också det sociala skyddsnätet. Många av våra leverantörer erbjuder läkarvård men också dagis till arbetarnas barn. Vi har sedan några år supporterat en fristående NGO i Bangladesh med pengar så de kan driva och utveckla skolor i det område där vi har vår produktion.

Vid sidan om produktionen är transporter en utsläppsbov. Både vad gäller att transportera produkter så väl som medarbetare tvärs över jorden till möten och mässor. Under Corona har många företag tvingats till nya lösningar. Hur tänker ni här?

– Vi trackar alla resor som alla medarbetare gör. Årets resande blir en framtida baseline. Sedan kommer det alltid att finnas en del behov av resor, då gäller det att utvärdera vilka som är business-kritiska. När det gäller affärsmöten kommer många att ändra sitt resande efter det här. Jag ser inte själv att jag kommer behöva så många fysiska möten framöver och hoppas att nedskalning av resandet kommer. Vi har en utspridd produktion. Den stora delen av våra transporter går via sjötransport och inom EU har vi dels lastbilstransporter och till viss del tåg.

I rapporten skriver ni att ni ska bli PFC-fria (fluorkarboner) 2022 men Gore-Tex själva kommunicerar att de har som mål att "till år 2023 helt eliminera miljömässigt problematisk PFC från alla våra konsumentprodukters livscykel". Hur går detta ihop?

– Gore-Tex jobbar jättehårt för att få fram PFC-fria membran men vi har satt lite hårdare krav för att inte bara invänta utan även kan påskynda den här processen. I dagsläget tillverkas 90 procent av våra plagg utan PFC. Men när det kommer till de extrema väderförhållanden finns det ännu inte några material som står emot väta på samma sätt som Gore-tex.

Inom outdoorsegmentet finns flera varumärken som tagit återvinningsflaggan och samlat in utslitna plagg i sina butiker för att bidra till användning av mer återvunna material. Ni har hela kedjan; design, produktion och egna produkter över hela vårt klot. Skulle inte detta kunna vara något för Peak Performance?

– Återvinning av textil är ganska komplex och att göra det storskaligt och bra är ännu inte möjligt anser vi. Kemikalier och detaljer som dragkedjor och annat är svåra att ta hand om på ett ekonomiskt hållbart sätt. Istället menar vi att produkter av hög kvalitet i en tidlös design som lever länge och sedan laga dem är en bättre väg att gå. Som medlem i våran kundklubb har man möjlighet att lämna in ett plagg i våra butiker och reparera dem kostnadsfritt. Eller ge rabatt till ett nytt plagg. Samtidigt vill de inte ge ifrån sig sitt plagg. Min mamma går till exempel runt i min gula R&D-jacka från slutet av 90-talet, när jag gjorde säsong i Sälen. Där har du grunden i hållbarhet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Så ser nya Void och Colourwear ut

3 kommentarer

Ove: Straight to outlet-ladorna.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206