På nytt jobb: Anders Feuk Westhoff ska sälja Marmot i Sverige

På nytt jobb: Anders Feuk Westhoff ska sälja Marmot i Sverige

Anders Feuk Westhoff har lämnat sitt jobb på Roswi för att istället bli sales manager för outdoorspecialisten Marmot.

Publicerad

Vad ska du göra på Marmot?
– Min titel är Sales Manager for Sweden and Denmark och jag rapporterar till Marmots europeiska commercial manager Jan Schapmann i Tyskland. Så jag kör alla införsäljningar till alla kunder i Sverige och Danmark och jag ska även göra clinics och stå för all säljsupport. Jag kommer inte att vara kundsupport, det sköter de i Tyskland när det handlar om reklamationer och andra serviceåtaganden.

Du har fått ett ganska stort geografiskt område?
– Ja, jag kommer helt säkert att få resa en del för att träffa alla kunder. Men jag har fått en ganska snäll start på grund av covid-19. Det har blivit många digitala möten nu i början och sedan får vi väl se… I Danmark har jag inte så många kunder – ännu. Jag har ju jobbat lite med Danmark tidigare på Roswi, som har Patagonia, Scarpa och Osprey, bland annat. Då var jag Key Account Manager och jobbade en del mot danska kunder. Så jag har samma typ av jobb som tidigare, men jag har mer ansvar i dag.

Om du skulle beskriva Marmot?
– Det är ett genuint outdoorvarumärke med bra miljöfokus och med delvis samma rötter som Patagonia i Kalifornien, båda föddes under samma tidsera i början av 1970-talet och har sina rötter i klättring och "core outdoor".
– Det är kul för det är just det området som är min starka sida. Jag är inte så mycket inne på sport, fashion eller sport lifestyle utan mer rena outdoorprodukter.

Det har varit bra drag i er sektor, har du märkt något av det?
– Ja, det är verkligen drag. Många av dem jag pratat med säger att de har haft sin bästa försäljningsperiod någonsin. Juli månad har varit väldigt stark för många kunder. I och med att folk firat sin semester hemma i Sverige så verkar många ha sökt sig ut i naturen.
– Det har handlats mycket nya friluftsgrejer och det har resulterat i en ovanligt bra försäljningsperiod. Men tidigare i våras, i mars, april när pandemin började sprida sig, då var det ganska tungt för en del kunder, men försäljningen kom igång igen.

Kommer det att hålla i sig, tror du?
– Ja, jag tror att det kommer att fortsätta. Det känns som att det ökar och att försäljningen kommer att fortsätta öka nästa år. Vi kan se redan nu att det är bra bokat i införsäljningen för våren och sommaren 2021. Det ser väldigt bra ut. Men vi vet ju inte om det kommer att hålla i sig eller om folk har köpt det de behöver i år och därför inte köper lika mycket nästa år.
– Det är svårt att förutspå, särskilt med tanke på covid-19 om det nu skulle komma både en andra eller en tredje våg. Jag ska också säga att det är ganska smidigt att ta över efter Granitbiten som har gjort ett väldigt bra jobb med distributionen och etableringen av varumärket i Sverige. De har jobbat med Marmot i 19 år och verkligen gjort ett fantastiskt jobb.

Ja, Marmot tog över distributionen själva, vad var orsaken?
– Jag tror det grundar i att det har pågått stora förändringar organisationsmässigt på Marmot under ett par års tid, det har nog varit svajigt. Men med det sagt ska jag säga att känslan i företaget är väldigt positiv och framåtriktad nu. Så jag tror att den nya organisationen börjar sätta sig, alla nyanställningar är gjorda och det känns bra. Och det känns kul att kliva ombord när känslan är så bra och framåtriktad. 

Hur ser du på marknaden det kommande året?
– Vi har sett att nätaktörerna har ökat i år men att fysiska butiker i centrum av tätorter och de som ligger i stora gallerior har haft det svårare. De som har en bra webbplattform och de som ligger mer ute på landet har klarat sig bättre. 

Hur många är ni på Marmot i Sverige?
– Det är bara jag. Marmot ägs av Newell Brands som äger varumärken inom en massa områden – baby, kök, kontorsmaterial – och så har de en outdoordel. Många av de andra varumärkena i outdoordelen är inte så stora i Norden, men Newell har ett dotterbolag där de säljer sina andra grejer i Sverige. Och jag sorterar under dem.

Var jobbar du?
– Jag sitter hemma ännu så länge, men planen är att jag ska få ett showroom och kontor där jag kan ta emot kunder och visa våra grejer. Det ska ligga i Stockholm. Vi håller på att leta och har som mål att ha något klart till införsäljningen höst/vinter 2021, alltså i oktober eller november.

Finns det potential att öka omsättningen?
– Absolut, vi är redan starka på sovsäckar, så här gäller det att hålla sig aktuell. Sedan har vi bra tält som bör kunna öka.
– På klädsidan har vi nog störst utvecklingspotential. Centralt i USA har man anställt en chefsdesigner som tidigare jobbat med The North Face som ska göra kollektionerna lite mer enhetliga och skapa kollektioner som hänger ihop med övriga sortiment. Tidigare jobbade alla mer i silos. Men nu ska skeppet styras åt samma håll och det kommer ge skarpare kollektioner.

Denna artikel publicerades ursprungligen i Sportfack nr 9/2020. 

On
Off

0 kommentarer

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206