Salomon blir partner till norska Birken Skifestival

Salomon och norska Birken Skifestival har i dag signerat ett samarbetsavtal fram till 2025. Salomons målsättning är att få fler att åka längdskidor.

– Vi är väldigt glada för att ingå ett samarbete med Birken Skifestival, detta är något vi önskat oss under en längre tid. Vår målsättning med detta avtal är att inspirera fler till att åka längdskidor, skapa mer synlighet och uppmärksamhet samt styrka relationer med våra distributionskanaler, säger Bård Bakke, Global Commercial Manager på Salomon, i ett pressmeddelande.
Från Birkens sida vill man gärna ha samarbete med aktörer som tänker och driver längdåkningen framåt, och som kan vara med och utveckla skidfestivalen, vilket man anser att Salomon gör.  
– Vi har länge sett att Salomon är offensiva och fått en stark position på längdmarknaden. Salomon har solida planer för att växa vidare i samarbete med Birken skifestival och vi ser fram emot att vara en del av den resan, säger Terje Lund Olsen, sponsor- och marknadsansvarig för skidfestivalen.

Bland de andra sponsorerna finns varumärken som Swix och Subaru, i rollen som huvudsponsorer – samt Asics och Oakley som samarbetspartners. Anmälningarna till Birken Skifestival 2021, öppnar i oktober. Själva festivalen hålls i mars i vår i norska Rena. Festivalen inkluderar en rad längdlopp på olika distanser.
– Tillsammans har vi som huvudmål att sänka barriären för att åka längd och bidra till att så många som möjligt har lust att delta på något av festivalens många skidlopp, avslutar Bakke.

I Sverige ansvarar Amer Sports Sverige AB för försäljning och marknadsföring av Salomons produkter.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...