Therese Johaug startar Youtubekanal

Therese Johaug startar Youtubekanal

Träningsfenomenet och Norgeikonen Therese Johaug sjösätter en Youtubekanal i samarbete med Active Brands, för att promota det egna varumärket Johaug. Bakom tekniken och innehållet står företaget SplayOne.

Publicerad

I Norge är längdskidåkaren Therese Johaug en megastjärna och hennes liv väcker stor nyfikenhet. Att hon även är ett fysiskt unikum visade sig verkligen under de så kallade Impossible Games i Oslo i somras då hon sprang 10 000 meter på otroliga 31.40,69, vilket då var nytt världsårsbästa (i skor från Hoka One One, med carbonplatta och en sula över 25 millimeter - som egentligen är för tjock för officiella arenalopp enligt de nya reglerna). 

Men hennes person väcker också kritik, nu senast genom att agera affischnamn för kinesiska mobilföretaget Huawei, som har nära kopplingar med den kinesiska staten. Även svenska popartisten Zara Larsson blev starkt kritiserad för att göra PR för Huawei i Sverige – ett samarbete som hon sedan valde att avsluta. Däremot fortsätter Johaug att samarbeta med teknikjätten, trots misstankarna om att Huawei samlar in användarinformation åt den kinesiska staten. Kanske för att Huawei hela tiden stått bakom Johaug även när det blåste som hårdast, under Johaugs dopningsavstängning. 

I Youtubesatsningen ska tittaren få inblick i hur det är att vara Therese Johaug, och man ska kunna följa henne både i träningsvardagen och under semestern, samt i hemmamiljö. 

Bakom innehåll och format står det digitala företaget SplayOne som samarbetar med distributören Active Brands AS. Kanalens etablering går i linje med den digitala strategin att utveckla varumärket Johaug, berättar Active Brands till Sportfack. Satsningen är tänkt att ge positiva effekter både inom onlinehandeln och inom fysisk retail. Active Brands har även varumärken som Vossatassar, Daehli och Bula i stallet. 

Youtubekanalen rullar igång nu under hösten. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

50 kommentarer

Nisse: Efter ca 30 år, lämnade jag sportbranschen (tack och lov) för några år sedan. Redan för 7-8 år sedan började man ana åt vilket håll vi var på väg. Det kommer in nya människor, det kommer in...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842