Hon tar över Casall

Casall byter vd. För första gången tar en kvinna över, och målet är högt satt: om några år ska omsättningen vara fördubblad.

Svenska Casall Sport, grundat redan 1980 i Norrköping av Carl-Axel Surtewall (som under en period fungerat som tf vd), har utsett ny vd. Nanna Hedlund, som har suttit i Casalls styrlese sedan 2108, tar över i augusti.

– Det är en stor marknadsomställning som pågår och Nannas starka bakgrund från att driva digital tillväxt och stärka kunderbjudanden är exakt vad vi behöver för att realisera våra högt satta ambitioner, skriver Carl-Axel Surtevall, grundare och ägare av Casall, i en kommentar.

Ja, målen hos sportmodemärket är högt satt. I ett pressmeddelande meddelar bolaget att man har som mål att dubbla omsättningen ”inom de närmaste fem åren”.

Vi får se hur Casall når det. Redan 2013 när Sportfack gjorde en längre intervju med Carl-Axel då omsättningen låg på 235 miljoner, skulle den ”dubblas inom fem år.” För det brutna räkenskapsåret 2018/2019 låg den på 300 miljoner kronor – visserligen en ökning, men ingen dubblering. Konkurrensen inom träningsmode är mördande med massor av starka varumärken. Lägg därtill sportkedjornas egna kollektioner, liksom de från rena modeföretag som H&M med flera (som de senaste tio åren bara ökat sina sportkollektioner) så är det rena getingboet. Säkerligen har nya vd:n Nanna några nya idéer för framtidens omnilösningar och e-commerce än vad som tidigare använts. Så här kommenterar hon själv varumärket i samma pressmeddelande:

– Casall Sport är extremt välpositionerat på den globala marknaden med utgångspunkten i genuin produktkunskap och hållbar produktion – i kombination med stilsäker design och ständig innovation. Jag ser därför en enorm potential till stark tillväxt framåt, inte minst via egen e-com, och är övertygad om att vi kan dubbla omsättningen inom de närmsta åren.

Sportfack återkommer med en längre ”VD-intervju” i ett kommande nummer med Nanna Hedlund, sannolikt redan i nr 9 (ute hos pren i september).