Craft bygger om sin e-handel mot konsument

Craft bygger om sin e-handel mot konsument

Svenska Craft genomgår just nu en total makeover när det gäller sin digitala struktur och sitt egna onlinesälj direkt mot konsument. De kommer sjösätta en global e-handelskanal med hjälp av plattformen Centra.

Publicerad

Craft Sportswear, som vuxit snabbt de senaste åren i både produktområden och i omsättning, är inne i en stor digitaliseringsomställning och vill vässa sin egen direct to consumer-kanal. Nu byggs en global e-handelssajt för att lösa de tidigare problemen med att synka samman flera olika individuella sajter som haft flera olika system.
– Craft Sportswear har som många andra etablerade varumärken tampats med en komplex e-handelsarkitektur där vi fastnat i lösningar och system som gjort det svårare att skala upp verksamheten globalt. Satsningen som vi nu gör blir därför ett viktigt steg i vår globalisering där vi genom Centra kommer kunna hantera vår globala e-handel mot konsument via en och samma plattform. Med vår tidigare setup har vi lokalt administrerat flera olika sajter vilket gjort oss lokala men aldrig starka på ett större plan. Därav ser vi en stor vinning i att globalt satsa med en ny, uppdaterad sajt som är lika funktionell som stilfull, säger Erik Berg, e-handelschef på Craft Sportswear.
– Här kommer vi verkligen att tydligt kunna kommunicera Craft Sportswear som varumärke och den resa som vi befinner oss i, fortsätter han.

Den nya plattformen designas av byrån Grebban och bygger på plattformen Centra.
– Kundupplevelsen är ett stort fokusområde i satsningen. Därför har vi nu valt att teama upp med e-handelsbyrån Grebban och Centra. Vi kommer noga handplocka de tekniska lösningar som vi tror är bäst för kunden, och bygga en dynamisk onbrand-sajt som automatiskt anpassar innehåll och utseende beroende på kunden, säger Erik Berg.
Martin Jensen, vd på Centra, har gått igång rejält på projektet:
– Craft är ett drömcase för Centra. Som många etablerade bolag har de haft en väldigt komplicerad e-handelsarkitektur som inte varit optimerad för global försäljning. Vi ser en stor potential att göra detta till ett framgångscase genom att via vår teknik och Grebbans design lyfta varumärket till nya globala höjder, säger han i ett pressmeddelande. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

BA Sportprodukter blir agent för Falke

1 kommentar

Gunnar B: Snyggt! Falke gör fantastiska produkter och borde ha grym potential på svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842