Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Svenska Craft genomgår just nu en total makeover när det gäller sin digitala struktur och sitt egna onlinesälj direkt mot konsument. De kommer sjösätta en global e-handelskanal med hjälp av plattformen Centra.
Craft Sportswear, som vuxit snabbt de senaste åren i både produktområden och i omsättning, är inne i en stor digitaliseringsomställning och vill vässa sin egen direct to consumer-kanal. Nu byggs en global e-handelssajt för att lösa de tidigare problemen med att synka samman flera olika individuella sajter som haft flera olika system.
– Craft Sportswear har som många andra etablerade varumärken tampats med en komplex e-handelsarkitektur där vi fastnat i lösningar och system som gjort det svårare att skala upp verksamheten globalt. Satsningen som vi nu gör blir därför ett viktigt steg i vår globalisering där vi genom Centra kommer kunna hantera vår globala e-handel mot konsument via en och samma plattform. Med vår tidigare setup har vi lokalt administrerat flera olika sajter vilket gjort oss lokala men aldrig starka på ett större plan. Därav ser vi en stor vinning i att globalt satsa med en ny, uppdaterad sajt som är lika funktionell som stilfull, säger Erik Berg, e-handelschef på Craft Sportswear.
– Här kommer vi verkligen att tydligt kunna kommunicera Craft Sportswear som varumärke och den resa som vi befinner oss i, fortsätter han.
Den nya plattformen designas av byrån Grebban och bygger på plattformen Centra.
– Kundupplevelsen är ett stort fokusområde i satsningen. Därför har vi nu valt att teama upp med e-handelsbyrån Grebban och Centra. Vi kommer noga handplocka de tekniska lösningar som vi tror är bäst för kunden, och bygga en dynamisk onbrand-sajt som automatiskt anpassar innehåll och utseende beroende på kunden, säger Erik Berg.
Martin Jensen, vd på Centra, har gått igång rejält på projektet:
– Craft är ett drömcase för Centra. Som många etablerade bolag har de haft en väldigt komplicerad e-handelsarkitektur som inte varit optimerad för global försäljning. Vi ser en stor potential att göra detta till ett framgångscase genom att via vår teknik och Grebbans design lyfta varumärket till nya globala höjder, säger han i ett pressmeddelande.
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!